Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (5 av 137 st)
- Nästesjö, J. (2024). Uncertainty, Worth, Identity : How Early Career Academics Navigate Evaluative Landscapes. Lund Studies in Educational Sciences. Department of Educational Sciences, Lund University. Doktorsavhandling.
- (2024). Building a better normal : Visions of Schools of Education in a post-pandemic world. I Andersson, L., Goel, P., Simmons, J., Marwah, S., Neuhaus, S. & Mahat, M. (Red.) Great debates in higher education. Emerald Group Publishing Limited.
- Håkansson, O. & Svensson, P. (2024). På engelska förstår jag ungefär : om anglifieringen av svensk högre utbildning. Morfem.
- Hamnell -Pamment, Y. (2023). Sensemaking in chemistry at upper secondary school. Lund Studies in Educational Sciences. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Bosseldal, I. & Persson, A. (2023). Skolsociologi : Studier av social interaktion i skolan. Studentlitteratur AB.
- Visa samtliga böcker (totalt 137 st)
Redaktörskap (5 av 43 st)
- Santesson, S. & Andersson, S. (2024). (Red.) Lifelong Learning and Higher Education: New (and Old) Perspectives : Proceedings from the 2022 Lund University Conference on Teaching and Learning. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Sigrell, A., Ohlsson, A., Strand, P. & Sundby, M. (2024). (Red.) Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening?. Studia Rhetorica Lundensia, 8. Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning.
- Johansson, B., Gulz, A., Haake, M., Wallergård, M., Nirme, J., Ternblad, E.-M. & Tärning, B. (2023). (Red.) Intelligent, socially oriented technology VI : Projects by teams of master level students in cognitive science and engineering. Lund University Cognitive Studies, 185. Department of Philosophy, Lund University.
- Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (2021). (Red.) Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund Studies in Educational Sciences, 16. Lund Studies in Educational Sciences, Lunds universitet.
- Markussen, H. I. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Levande lärmiljöer : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018. Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Visa samtliga redaktörskap (totalt 43 st)
Artiklar (5 av 220 st)
- Borch, I., Sandvoll, R. & Roxå, T. (2024). Academic developers’ roles and responsibilities in strengthening student evaluation of teaching for educational enhancement. Higher Education Research and Development, 43, 1040-1054. Taylor & Francis.
- Bosseldal, I. (2024). Traces in the History of Swedish Transnational Adoption—A Diffractive Mapping through the Voices of Adoptees and Their Parents. Genealogy, 8. MDPI AG.
- Elmgren, M., Lindberg-Sand, ?. & Sonesson, A. (2024). Evaluation Practices of Doctoral Examination Committees : Boundary-Work Under Pressure. Minerva, 62, 427-456. Springer.
- Førland, O. & Roxå, T. (2024). Establishing reward systems for excellence in teaching–the experience of academics pioneering a reward system. European Journal of Higher Education, 14, 451-469. Taylor & Francis.
- Haley, A., Holmqvist, M. & Johansson, K. (2024). Supervisors’ competences from doctoral students’ perspectives–a systematic review. Educational Review. Taylor & Francis.
- Visa samtliga artiklar (totalt 220 st)
Bokkapitel (5 av 196 st)
- Berglund, H., Sivhed, E., Granbom, M., Smidfelt, L. & Neuhaus, S. (2024). Prerequisites for Policy and Practice in School–University Partnerships in Sweden : Short- and Long-Term Incentives for Taking Responsibility. I Green, C. A. & Eady, M. J. (Red.) Creating, Sustaining, and Enhancing Purposeful School-University Partnerships : Building Connections Across Diverse Educational Systems (pp. 301-318). Springer.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Bardskärer, apotekare och läkare. I Dunér, D. (Red.) Sveriges kyrkor, Lunds domkyrka : Idéer och världsbilder (pp. 273-277), 245. Makadam förlag.
- Mårtensson, K. (2023). The Power of Collegiality in Developing Higher Education. Faculty Peer Group Mentoring in Higher Education : Developing Collegiality through Organised Supportive Collaboration, 197-207. Springer Science and Business Media B.V..
- Persson, H. & Zander, U. (2023). I bygdespelens förlovade land – Ingegerd som lokalhistorisk pjäsförfattare. I Rosengren, H. & Zander, U. (Red.) På dragande kall och ämbetes vägnar : En vänskrift till Ingegerd Christiansson (pp. 59-64). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 196 st)
Förord (5 av 10 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). Preface. I Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Luth Richter, J. & Steen, K. (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019 (pp. 5-12).
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). Vikten av underbyggda samtal om undervisning och studenters lärande. Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 7-11.
- Persson, A. (2015). Utbildningens relativa vikt. I Gesser, B. (Red.) Utbildning, jämlikhet, arbetsdelning (pp. 9-41). Arkiv.
- Johansson, R. & Persson, A. (2014). Förord. I Alm, J., Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Forskningsrapporter i utbildningsvetenskap, Bedöma eller berömma : niondeklassares kamrat- och sjävbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen, 2014:1. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Johansson, R. (2011). Introduction to War, Peace and Citizenship Research. I Cunningham, P. (Red.) CiCe Guides for Research Students and Supervisors (pp. 1-2), 5. London Metropolitan University.
- Visa samtliga förord (totalt 10 st)
Konferensbidrag (5 av 362 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2024). Frågan om anonymiserade examinationer ur ett pedagogiskt perspektiv. I Santesson, S. & Andersson, S. (Red.) Lifelong Learning and Higher Education: New (and Old) Perspectives : Proceedings from the 2022 Lund University Conference on Teaching and Learning (pp. 153-170). Lund University.
- Bernmalm, E. (2024). Reframing the Concept of Inclusive Education.
- Bosseldal, I. (2024). Inherited, built and rebuilt - teaching in different learning environments.
- Bosseldal, I. (2024). Neither Swedish/American, Nor Chinese – Swedish and American Adoptees Reflects on Their Lack of Belonging.
- Bosseldal, I. (2024). Who and What Am I – Intercountry Adoptees As Inapproriate/d Others The best i.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 362 st)
Rapporter (5 av 73 st)
- McIntyre, J., Neuhaus, S. & Blennow, K. (2023). The Art of Belonging : Social integration of young migrants in urban contexts through cultural placemaking.
- Pelger, S. (2023). Lärandeprogression i naturvetenskaplig utbildning. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Holmström, O. (2018). Studentbarometern 2017. Rapport, Kvalitet och utvärdering. Lund University.
- Pelger, S. & Ljungqvist, M. (2018). Blended learning för utveckling av lärarkompetens. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Jönsson, K. I., Ekelund, N. G. A., Wamsler, C., Brink, E., Beery, T. H., Palo, T., Schubert, P., Stålhammar, S., Bramryd, T. & Johansson, M. (2017). Implementering av ekosystemtjänstbegreppet i kommunal verksamhet - Slutrapport. Naturvårdsverket. Naturvårdsverket.
- Visa samtliga rapporter (totalt 73 st)
Working papers (5 av 5 st)
- Sigurðsson, H. A. (2015). Gender : a PF reflection of an edge linker. LingBuzz, http://ling.auf.net/lingbuzz.
- Sigurðsson, H. A. (2000). The locus of case and agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 65. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (1999). Forskningsprogram: Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer.
- Sigurðsson, H. A. (1996). Icelandic finite verb agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 57. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Böök, I., Olofsson, P.-O. & Persson, A. (1992). Forskningsprogram: Livssituation, meningsproduktion och politisk förändring.
Recensioner (5 av 87 st)
- Bosseldal, I. (2024). Mattisson och Jemsby är för enögda i transfrågan : Ånger: ett reportage inifrån transvården. Göteborgs-Posten, 27-27. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Barn ska inte behöva växa upp som stöldgods : Recension av "Adoptionerna". Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Barn ska inte växa upp som stöldgods. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). En lågmäld men svidande kritik av Anders Tegnell : Recension av Vaccinjägaren av Nils Bergeå och Richard Bergström. Göteborgs-Posten, 33-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Litteraturen gör mig lite mindre ensam i en tid av hårlösa skallar. Göteborgs-Posten, 52-53. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga recensioner (totalt 87 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (5 av 47 st)
- Håkansson, O. & Svensson, P. (2024). Studenter lär sig sämre på engelska. Forskning & framsteg, 2024. Stiftelsen Forskning & Framsteg.
- Nästesjö, J. (2024). Mitt bästa doktorandtips : läs kassa texter!. Curie. Vetenskapsrådet, Vetenskapsrådet.
- Nästesjö, J. (2024). Vad betyder egentligen tur i akademin?. Curie. Vetenskapsrådet.
- Nästesjö, J. (2024). Vad jag inte visste som nybliven doktorand. Curie. Vetenskapsrådet, Vetenskapsrådet.
- Nästesjö, J. (2024). Vem i hela världen kan unga forskare lita på?. Curie. Vetenskapsrådet.
- Visa samtliga artiklar i facktidskrifter och populärpress (totalt 47 st)
Tidningsartiklar (5 av 66 st)
- Bosseldal, I. (2024). Behöver vi veta vem Fröken Snusk är bakom masken?. Göteborgs-Posten, 6-7. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Bra att korta sommarlovet - men inte för att plugga. Göteborgs-Posten, 33-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Ingrid Bosseldal: Ska vi öka Pisa-resultaten måste lärarna få bli bättre. Göteborgs-Posten, 35-36. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Kanske finns det hopp för hästarna trots allt. Göteborgs-Posten, 29-29. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Respekten för andra avgörs inte av tilltalsord. Göteborgs-Posten, 33-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga tidningsartiklar (totalt 66 st)
Övrigt (5 av 63 st)
- Nästesjö, J. (2024). Kompasser i förändrade utvärderingslandskap. Tankesmedjan Humtank.
- Sandström, I., Nyman, L. & Gustafsson Lundberg, J. (2024). Expanding the Discourse on Sustainability: Existential Sustainability.
- Persson, A. (2023). Den sociala interaktionens ramar : Kontinuitet och sprickor i Erving Goffmans ramanalyser.
- Persson, A. (2023). Frame Analysis : kognitiva, interaktiva och situationella aspekter i Goffmans ramanalys.
- Persson, A. (2023). Kunskap och utbildning.
- Visa samtliga övrigt (totalt 63 st)