Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (5 av 132 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). Bolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk. Studentlitteratur AB.
- Persson, A., Lindberg-Sand, Å., Strand, P. & Barr, O. (2023). Tyst kunskap : En teoretisk ram för praktiknära forskning. Carlsson Bokförlag.
- Bernmalm, E. (2022). Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan. Lund Studies in Educational Sciences. Doktorsavhandling.
- (2022). Handbok i kvalitativa metoder. I Svensson, P. & Ahrne, G. (Red.) Liber.
- Strand, P. (2021). En bra lektion är rätt mycket jazz : Villkor och förutsättningar för ämneslärarstudenters lärande av praktiska yrkeskunskaper i verksamhetsförlagd utbildning. Lund Studies in Educational Sciences, 18. Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap. Doktorsavhandling.
- Visa samtliga böcker (totalt 132 st)
Redaktörskap (5 av 41 st)
- Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (2021). (Red.) Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund Studies in Educational Sciences, 16. Lund Studies in Educational Sciences, Lunds universitet.
- Johansson, B., Gulz, A., Haake, M., Wallergård, M., Alce, G., Niehorster, D. C., Nirme, J., Ternblad, E.-M. & Tärning, B. (2021). (Red.) Intelligent, socially oriented technology V : Projects by teams of master level students in cognitive science and engineering. Lund University Cognitive Studies, 180. Department of Philosophy, Lund University.
- Markussen, H. I. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Levande lärmiljöer : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018. Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Santesson, S. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Hållbart lärarskap: universitetsundervisning i förändring : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2020. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Visa samtliga redaktörskap (totalt 41 st)
Artiklar (5 av 193 st)
- Blennow, K. & Olson, M. (2023). Students’ narrative action in social science teaching in Swedish upper secondary school : Limitations and openings. Acta Didactica Norden, 17. Universitetet i Oslo.
- Brännström, J., Rudner, M., Carlie, J., Andersson, K., Johansson, R., Gulz, A. & Sahlén, B. (2023). The Influence of Language Background on Dichotic Listening in Primary School Children. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups.
- Brodin, E. (2023). Det stora behovet av pedagogisk forskning i högre utbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Brodin, E. (2023). Pandemic mutilated pedagogy : Teaching "in there" without my hearing body. Högre utbildning, 13, 5-12. Swednet.
- Lindberg-Sand, Å. (2023). Högskolepedagogisk utveckling och forskning : Gränsarbete kring ett kunskapsområde i universitetets hjärta. En kommentar till Wide samt Scheja och Bolander Laksov. Högre utbildning, 13, 40-57. Swednet.
- Visa samtliga artiklar (totalt 193 st)
Bokkapitel (5 av 192 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Persson, H. & Zander, U. (2023). I bygdespelens förlovade land – Ingegerd som lokalhistorisk pjäsförfattare. I Rosengren, H. & Zander, U. (Red.) På dragande kall och ämbetes vägnar : En vänskrift till Ingegerd Christiansson (pp. 59-64). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Brodin, E., Wao, H., Kabonesa, C. & Owuor, N. (2022). Kenya and Uganda. I Kumar, V., Taylor, S. & Sharmini, S. (Red.) Doctoral Examination : Exploring Practice Across the Globe (pp. 84-98). Routledge.
- Persson, A. (2022). Frame Analysis. I Smith, G. & Hviid Jacobsen, M. (Red.) Routledge International Handbooks, The Routledge International Handbook of Goffman Studies (pp. 119-130), 1. Routledge.
- Persson, A. (2022). Hej Ulla Karin eller som du brukar säga: Hallå kompis. I Lindqvist, P. (Red.) Pedagogikens gränser : En vänbilderbok till Ulla Karin Nordänger (pp. 72-73). Linnéuniversitetet.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 192 st)
Förord (5 av 10 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). Preface. I Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Luth Richter, J. & Steen, K. (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019 (pp. 5-12).
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). Vikten av underbyggda samtal om undervisning och studenters lärande. Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 7-11.
- Persson, A. (2015). Utbildningens relativa vikt. I Gesser, B. (Red.) Utbildning, jämlikhet, arbetsdelning (pp. 9-41). Arkiv.
- Johansson, R. & Persson, A. (2014). Förord. I Alm, J., Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Forskningsrapporter i utbildningsvetenskap, Bedöma eller berömma : niondeklassares kamrat- och sjävbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen, 2014:1. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Johansson, R. (2011). Introduction to War, Peace and Citizenship Research. I Cunningham, P. (Red.) CiCe Guides for Research Students and Supervisors (pp. 1-2), 5. London Metropolitan University.
- Visa samtliga förord (totalt 10 st)
Konferensbidrag (5 av 346 st)
- Tullberg, M. & Sæther, E. (2023). Tradition, Identity, Learning: A methodological discussion.
- Bernmalm, E. (2022). The Boundaries of Community : Stigma Management and Pluralistic Education in Swedish Upper Secondary Education.
- Bosseldal, I. (2022). My dog and I, or Paradise lost : An autoethnographic reflection on the clash between different ambitions and needs within an asymmetric relationship built on significant otherness.
- Bosseldal, I., Blennow, K. & Malmström, M. (2022). Students as Policy Actors : the Student Perspective in the Establishment Process of a New School.
- McIntyre, J., Blennow, K. & Neuhaus, S. (2022). The Art of Belonging : Exploring the Potential of Cultural Place-Making for Social Inclusion of Young Forced Migrants in Europe.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 346 st)
Rapporter (5 av 73 st)
- Pelger, S. (2023). Lärandeprogression i naturvetenskaplig utbildning. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Holmström, O. (2018). Studentbarometern 2017. Rapport, Kvalitet och utvärdering. Lund University.
- Pelger, S. & Ljungqvist, M. (2018). Blended learning för utveckling av lärarkompetens. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Jönsson, K. I., Ekelund, N. G. A., Wamsler, C., Brink, E., Beery, T. H., Palo, T., Schubert, P., Stålhammar, S., Bramryd, T. & Johansson, M. (2017). Implementering av ekosystemtjänstbegreppet i kommunal verksamhet - Slutrapport. Naturvårdsverket. Naturvårdsverket.
- Karlsson, S., Fjellström, M., Lindberg-Sand, Å., Scheja, M., Pålsson, L., Alvfors, J. & Geren, L. (2017). Högskolepedagogisk utbildning : och pedagogisk meritering som grund för det akademiska lärarskapet. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Visa samtliga rapporter (totalt 73 st)
Working papers (5 av 5 st)
- Sigurðsson, H. A. (2015). Gender : a PF reflection of an edge linker. LingBuzz, http://ling.auf.net/lingbuzz.
- Sigurðsson, H. A. (2000). The locus of case and agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 65. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (1999). Forskningsprogram: Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer.
- Sigurðsson, H. A. (1996). Icelandic finite verb agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 57. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Böök, I., Olofsson, P.-O. & Persson, A. (1992). Forskningsprogram: Livssituation, meningsproduktion och politisk förändring.
Recensioner (5 av 83 st)
- Bosseldal, I. (2023). Barn ska inte växa upp som stöldgods. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). De utsatta eleverna betalar priset för skolans misstag. Göteborgs-Posten, 40-40. Tidningsaktiebolaget Stampen, Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). Konsten att undervisa - Filippa Mannerheim vill försvara läraren. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). Recension : ”Konsten att undervisa” av Filippa Mannerheim. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). Var tid har sin egen problemskola. Göteborgs-Posten, 36-36. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga recensioner (totalt 83 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (5 av 39 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). ”Ni har säkert råd att bjuda på buffé” -Om dramatiseringen av ekonomisk kultur på bolagsstämmor. Balans Fördjupning.
- (2022). Några ord från recensionsredaktören. I Persson, H. (Red.) Historielärarnas Förenings Årsskrift (pp. 205-205), 2022. Historieläraranas Förening, Historielärarnas förening.
- Blennow, K. (2021). Känslor och undervisning om kontroversiella samhällsfrågor. Religion & Livsfrågor, 2021. Föreningen lärare i religionskunskap.
- Holmström, O. (2018). Doktoranders behov av sammanhang och erkännande i forskarutbildningen : Erfarenheter från en intervjustudie med ensamarbetande doktorander vid Lunds universitet. Lärande i LTH. Genombrottet, Lunds tekniska högskola.
- Malmström, M. (2018). Skrivkrisgenren i historiskt ljus. Vägval i skolans historia : tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2017. Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Visa samtliga artiklar i facktidskrifter och populärpress (totalt 39 st)
Tidningsartiklar (5 av 61 st)
- Bosseldal, I. (2022). Hur utbildar vi lärare för det här?. Göteborgs-Posten, 34-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2021). Adjö, herr Nilsson. Göteborgs-Posten, 45-46. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2021). Hästen förmänskligas i litteraturen. Hippson. Hippson.
- Bosseldal, I. (2021). Ridsporten har en egen litterär genre. Hippson. Hippson.
- Bosseldal, I. (2021). Studentmössan har återfått sin politiska laddning. Göteborgs-Posten, 36-37. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga tidningsartiklar (totalt 61 st)
Övrigt (5 av 54 st)
- Persson, A. (2023). Kunskap och utbildning.
- Bergqvist Rydén, J. (2022). Anonymiserade examinationer : En problematiserande forskningsöversikt. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Nordänger, U. K., Persson, A. & Westin, N. (2022). Praktiknära skolforskning : Professionens frågor och huvudmannens prioriteringar. Lund University.
- Persson, A. (2022). Frame Analysis.
- Persson, A. (2022). Om undran, problematisering och begreppsbildning.
- Visa samtliga övrigt (totalt 54 st)