Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Övrigt (sida 1 av 3)
- Nästesjö, J. (2024). Kompasser i förändrade utvärderingslandskap. Tankesmedjan Humtank.
- Sandström, I., Nyman, L. & Gustafsson Lundberg, J. (2024). Expanding the Discourse on Sustainability: Existential Sustainability.
- Persson, A. (2023). Den sociala interaktionens ramar : Kontinuitet och sprickor i Erving Goffmans ramanalyser.
- Persson, A. (2023). Frame Analysis : kognitiva, interaktiva och situationella aspekter i Goffmans ramanalys.
- Persson, A. (2023). Kunskap och utbildning.
- Persson, A. (2023). Samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Bergqvist Rydén, J. (2022). Anonymiserade examinationer : En problematiserande forskningsöversikt. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Nordänger, U. K., Persson, A. & Westin, N. (2022). Praktiknära skolforskning : Professionens frågor och huvudmannens prioriteringar. Lund University.
- Persson, A. (2022). Frame Analysis.
- Persson, A. (2022). Om undran, problematisering och begreppsbildning.
- Sonesson, A. & Ljungqvist, M. (2022). Depoliticization as a discursive tool for digitalizing education. Unblack the box.
- Vestergård, J. & Pamment, Y. (2022). Att fördjupa ämnes- och språkkunskaperna : (ämnesspecifik text: kemi). Skolverket.
- Vestergård, J. & Pamment, Y. (2022). Skrivutveckling i alla ämnen : (ämnesspecifik text: kemi). Skolverket.
- Persson, A. (2021). Introduction to Goffman's sociology : Being like others and becoming something else. Department of Educational Sciences, Lund University.
- Persson, A. (2021). Mellan närvaro och kritik - praktiknära skolforskning i Lund. Uppsala universitet.
- Karlsson, J. & Berglund, H. (2020). Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (ämnesspecifik text: biologi). Skolverket.
- Karlsson, J. & Berglund, H. (2020). Att ta tillvara och bygga vidare på tidigare kunskaper (ämnesspecifik text: biologi). Skolverket.
- Persson, A., Holmström, O. & Neuhaus, S. (2020). Göra lärarutbildning : samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Schmitt, I. (2020). Thinking teaching with corona/covid 19 – echoes in empty hallways.
- Karlsson, J. & Christersson, M. (2019). Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: matematik). Skolverket.
- Karlsson, J. & Christersson, M. (2019). Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: matematik). Skolverket.
- Bernmalm, E. & Örbring, D. (2018). Time to talk about student mental health.
- Blennow, K. & Karlsson, J. (2018). Att aktivera och synliggöra elevers förkunskaper (ämnesspecifik text: samhällskunskap). Skolverket.
- Blennow, K. & Karlsson, J. (2018). Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: samhällskunskap). Skolverket.
- Karlsson, J. & Örbring, D. (2018). Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (ämnesspecifik text: religionskunskap). Skolverket.