Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (sida 1 av 6)
- Nästesjö, J. (2024). Uncertainty, Worth, Identity : How Early Career Academics Navigate Evaluative Landscapes. Lund Studies in Educational Sciences. Department of Educational Sciences, Lund University. Doktorsavhandling.
- (2024). Building a better normal : Visions of Schools of Education in a post-pandemic world. I Andersson, L., Goel, P., Simmons, J., Marwah, S., Neuhaus, S. & Mahat, M. (Red.) Great debates in higher education. Emerald Group Publishing Limited.
- Hamnell -Pamment, Y. (2023). Sensemaking in chemistry at upper secondary school. Lund Studies in Educational Sciences. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Bosseldal, I. & Persson, A. (2023). Skolsociologi : Studier av social interaktion i skolan. Studentlitteratur AB.
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). Bolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk. Studentlitteratur AB.
- Persson, A., Lindberg-Sand, ?., Strand, P. & Barr, O. (2023). Tyst kunskap : En teoretisk ram för praktiknära forskning. Carlsson Bokförlag.
- Bernmalm, E. (2022). Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan. Lund Studies in Educational Sciences. Doktorsavhandling.
- (2022). Handbok i kvalitativa metoder. I Svensson, P. & Ahrne, G. (Red.) Liber.
- Strand, P. (2021). En bra lektion är rätt mycket jazz : Villkor och förutsättningar för ämneslärarstudenters lärande av praktiska yrkeskunskaper i verksamhetsförlagd utbildning. Lund Studies in Educational Sciences, 18. Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap. Doktorsavhandling.
- Rietz, L. (2021). "Det handlar om vår framtid" : Hur elevers scientific literacy kan utvecklas genom SNI-argumentation i kemiundervisning. Lund Studies in Educational Sciences, 17. MediaTryck Lund. Licentiatavhandling.
- Örbring, D. (2021). Making a curriculum : A study of knowledge in Swedish School geography. Lund Studies in Educational Sciences, 14. Lunds universitet, Media-Tryck. Doktorsavhandling.
- (2021). The Politics of Diversity in Music Education. I Kallio, A. A., Westerlund, H., Karlsen, S., Marsh, K. & Sæther, E. (Red.) Landscapes: Arts, Aesthetics. Springer Nature.
- Grahn, M. (2021). Den moderna skolans framväxt : 1960-talets förändringar i de gymnasiala skolformerna. I Johansson, R., Larsson, E. & Teke, H. (Red.) Lund Studies in Educational Sciences, 15. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Johansson, R. (2021). Ådalen 1931: Kampen om historien : Sociala konflikter, historiemedvetande och historiebruk 1931-2000. Hjalmarson & Högberg.
- Svensson, P. & Styhre, A. (2021). Kritiskt tänkande. Studentlitteratur AB.
- Lagerholm, C. (2020). Tryckt bild eller avbildat tryck? : Visuella representationer av begrepp relaterade till tryck i fysikläroböcker för högstadiet. LUND STUDIES IN EDUCATIONAL SCIENCES, 12. Licentiatavhandling.
- Svensson, E. (2020). Lärares användning av digitala resurser i undervisningen : "Kombinationen av ett praktiskt verktyg och en skicklig lärare". Lund Studies in Educational Sciences, 13. Lund University. Licentiatavhandling.
- Malm, M. (2020). Barn resonerar kring naturvetenskapliga fenomen : i sagans värld på förskolan. Lund Studies in Educational Science, 11. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. Licentiatavhandling.
- Lundberg, J. (2020). Samhällskunskap för alienerad elit : Observationsstudie av Särskilda läroverket. Lund Studies in Educational Sciences, 10. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, ?. (2020). Doctoral supervision in theory and practice. Studentlitteratur AB.
- Blennow, K. (2019). The Emotional Community of Social Science Teaching. Lund Studies in Educational Sciences, 9. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. Doktorsavhandling.
- Ollinen, K. (2019). Digitala verktyg i en naturvetenskaplig undervisningspraktik : Lärares beskrivningar och hur deras TPACK påverkar undervisningen. Lund Studies in Educational Sciences, 8. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. Licentiatavhandling.
- Teke, H. (2019). Increasing Ethical Awareness : The Enhancement of Long-Term Effects of Ethics Teaching: A Quantitative Study. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. Doktorsavhandling.
- Karlsson, I. (2019). Elever i matematiksvårigheter : Lärare och elever om låga prestationer i matematik. Lund Studies in Educational Sciences, 6. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. Doktorsavhandling.
- Lind, J. (2019). Elevers förståelse av tekniska system och designprocesser : Det är tekniskt, ganska svårt och avancerat. Lund Studies in Educational Sciences, 5. Lund University (Media-Tryck). Licentiatavhandling.