Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 1 av 8)
- Berglund, H., Sivhed, E., Granbom, M., Smidfelt, L. & Neuhaus, S. (2024). Prerequisites for Policy and Practice in School–University Partnerships in Sweden : Short- and Long-Term Incentives for Taking Responsibility. I Green, C. A. & Eady, M. J. (Red.) Creating, Sustaining, and Enhancing Purposeful School-University Partnerships : Building Connections Across Diverse Educational Systems (pp. 301-318). Springer.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Bardskärer, apotekare och läkare. I Dunér, D. (Red.) Sveriges kyrkor, Lunds domkyrka : Idéer och världsbilder (pp. 273-277), 245. Makadam förlag.
- Mårtensson, K. (2023). The Power of Collegiality in Developing Higher Education. Faculty Peer Group Mentoring in Higher Education : Developing Collegiality through Organised Supportive Collaboration, 197-207. Springer Science and Business Media B.V..
- Persson, H. & Zander, U. (2023). I bygdespelens förlovade land – Ingegerd som lokalhistorisk pjäsförfattare. I Rosengren, H. & Zander, U. (Red.) På dragande kall och ämbetes vägnar : En vänskrift till Ingegerd Christiansson (pp. 59-64). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Brodin, E., Wao, H., Kabonesa, C. & Owuor, N. (2022). Kenya and Uganda. I Kumar, V., Taylor, S. & Sharmini, S. (Red.) Doctoral Examination : Exploring Practice Across the Globe (pp. 84-98). Routledge.
- Persson, A. (2022). Frame Analysis. I Smith, G. & Hviid Jacobsen, M. (Red.) Routledge International Handbooks, The Routledge International Handbook of Goffman Studies (pp. 119-130), 1. Routledge.
- Persson, A. (2022). Hej Ulla Karin eller som du brukar säga: Hallå kompis. I Lindqvist, P. (Red.) Pedagogikens gränser : En vänbilderbok till Ulla Karin Nordänger (pp. 72-73). Linnéuniversitetet.
- Svensson, P. & Wästerfors, D. (2022). Om samhällsvetenskapens natur. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder (pp. 17-23). Liber.
- Bernmalm, E. & Nästesjö, J. (2021). Mellan två utbildningsramar : Strategier för stigma-management bland gymnasieelever med rörelsehinder. I Bosseldal, I., Lundberg, J. & BosseldalLundberg, M. M. (Red.) Lund Studies in Educational Sciences, Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten (pp. 129-144), 16. Lund Studies in Educational Sciences.
- Bosseldal, I. (2021). Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden. I Dahl, C. & Eilard, A. (Red.) Diskursanalys : med utbildningsvetenskapliga perspektiv (pp. 83-101). Studentlitteratur AB.
- Bosseldal, I. & Malmström, M. (2021). Åsa Wikforss, författare till Skola för bildning. I Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (Red.) Lund Studies in Educational Sciences, Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten (pp. 203-221), 16. Lund Studies in Educational Sciences, Lunds universitet.
- Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (2021). En lättsam buse med blyg röst. I Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (Red.) Lund Studies in Educational Sciences, Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten (pp. 7-10), 16. Lund Studies in Educational Sciences, Lunds universitet.
- Brodin, E., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2021). Sweden. I Taylor, S., Kiley, M. & Holley, K. A. (Red.) The Making of Doctoral Supervisors : International Case Studies of Practice (pp. 164-174). Routledge.
- Gunnarsson, T. (2021). Flerspråkiga elever skriver på engelska. I Bardel, C., Erickson, G., Granfeldt, J. & Rosén, C. (Red.) Language and Literature in Education, Forskarskolan FRAM : Lärare forskar i de främmande språkens didaktik (pp. 15-40), 1. Stockholm University Press.
- Holmqvist, M., Johansson, R. & Strand, P. (2021). Ögonblick i Lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning : trepartssamtalet. I Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (Red.) Lund Studies in Educational Sciences, Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten (pp. 145-170), 16. Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap.
- Johansson, R. (2021). Det moderna i skolan och skolan i det moderna. I Johansson, R., Larsson, E. & Teke, H. (Red.) Lund Studies in Educational Sciences, Den moderna skolans framväxt : 1960-talets förändringar i de gymnasiala skolformerna (pp. 9-13), 15. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Malmström, M. (2021). Intertextualitet i medietexter. I Eilard, A. & Dahl, C. (Red.) Diskursanalys med utbildningsvetenskapliga perspektiv (pp. 61-77). Studentlitteratur AB.
- Malmström, M. (2021). Skrivkris, skolkris och samhällskris. I Landahl, J., Sjögren, D. & Westberg, J. (Red.) Skolans kriser : Historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter (pp. 203-231). Nordic Academic Press.
- Mårtensson, K. (2021). Kollegialitet som utvecklande kraft i högre utbildning. I Wittek, L. & de Lange, T. (Red.) Kollegaveiledning i høyere utdanning (pp. 211-219). Universitetsforlaget.
- Sæther, E. (2021). Practicing civic professionalism through inter-professional collaboration : Reconnecting quality with equality in the Nordic music school system. I Gaunt, H. & Westerlund, H. (Red.) SEMPRE Studies in The Psychology of Music, Expanding professionalism in music and higher music education : A changing game (pp. 16-29). Routledge.
- Sæther, E. (2021). The art(s) of getting lost : Halting places for culturally responsive research methods. I Kallio, A. A., Westerlund, H., Karlsen, S., Marsh, K. & Sæther, E. (Red.) Landscapes: Arts, Aesthetics, The Politics of Diversity in Music Education (pp. 15-27). Springer Nature.
- Sæther, E. (2021). The kraptr of aging folk musicians : Mental practice for the future. I Holdhus, K., Murphy, R. & Espeland, M. (Red.) Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, Music Education as Craft : Reframing Theories and Practices (pp. 207-217). Springer Nature.
- Alvesson, M. & Svensson, P. (2020). Över- och understyrning : - frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen. I Alvesson, M. & Sveningsson, S. (Red.) Ledning och (sned-)styrning i högskolan (pp. 52-76). Studentlitteratur AB.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2020). Efter-läsning istället för före-läsning : grundkurs i historia från campuskurs till nätkurs. I Markussen, H. & Mårtensson, K. (Red.) Levande lärmiljöer : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018 (pp. 113-122). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.