Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Konferensbidrag (sida 5 av 16)
- Tärning, B., Haake, M. & Gulz, A. (2017). Supporting Low-Performing Students by Manipulating Self-efficacy in Digital Tutees. I Gunzelmann, G., Howes, A., Tenbrink, T. & Davelaar, E. (Red.) Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1169-1174). Cognitive Science Society, Inc.
- Örbring, D. (2017). Thinking geographically in the Swedish curriculum for compulsory school.
- Albertyn, R., Brodin, E., Claesson, S., Frick, L. & McKenna, S. (2016). Reflections on learning during the doctoral research trajectory.
- Bergqvist Rydén, J., Mårtensson, K. & Hetherington, L. (2016). Betygskriterier : en grund för kvalitativ och rättssäker bedömning. Ett rundabordssamtal initierat av projektgruppen för betygskriterier inom HT-fakulteterna.
- Bergqvist Rydén, J., Mårtensson, K. & Santesson, S. (2016). Att formulera skriftliga betygskriterier: Bedömarkompetens och praxis på pränt.
- Borg, M., Kopsch, F., Roxå, T., Stankovski, P. & Svensson, J. (2016). Autonomy in PhD-education – Supervising for Independence. I Andersson, R. & Tempte, L. (Red.) LTHs 9:e Pedagogiska Inspirationskonferens (pp. 9-13). LTH, Lund University.
- Frick, L., McKenna, S., Albertyn, R., Brodin, E. & Claesson, S. (2016). Being a scholar in the 21st century : The role of the doctorate in preparing early career academics.
- Johansson, R. & Andersson, I. (2016). Experiences from the 60s – activism for Peace Education in the 80s in Sweden.
- Johansson, R., Brunnström, P., Björk, F., Håkansson, P., Lindholm, T., Lundberg, S. & Ristilammi, P.-M. (2016). New voices in the narratives of the city.
- Klingvall, E., Tutunjian, D., Heinat, F. & Wiklund, A.-L. (2016). Relative clause extractions and plausibility in Swedish.
- Larsson, M. & Håkansson, S. (2016). Quality enhancement through the introduction of SoTL : From tips and tricks to a scholarly approach.
- Loughlin, C., Hitchins, C., Barton, C., Anthony, J., Barker, H., Warburton, S. & Niculescu, I. (2016). Open Badges : Acknowledging Soft Skills Acquisition. I Novotná, J. & Jančařík, A. (Red.) Proceedings of the European conference on e-learning, 15th European Conference on E-Learning : (ECEL 2016) (pp. 433-441). ACPI (Academic Conference Publishing International).
- Nästesjö, J. (2016). Effects of Accountability : How performance-based evaluation systems affect research practices, publication practices, disciplinary norms, and the subjectivation of scholars at the faculties of Humanities & Theology at Lund University.
- Olsson, T., Roxå, T., Andersson, R. & Ahlberg, A. (2016). How Learning Processes are Described and Analyzed in Teaching Portfolios - teachers' storytelling revealed.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2016). En MOOC om akademiskt skrivande - studentstöd och lärarresurs. 9:e Pedagogiska inspirationskonferensen, Proceedings 2016, 1-3.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2016). Forskarutbildning på forskningens villkor : spänningar, motsättningar och anpassningar.
- Sonesson, A. & Elmgren, M. (2016). Spänningar i forskarutbildningen till följd av formalisering och ändrade forskningsvillkor.
- Sæther, E. (2016). "Social Sustainability and Education Reform - Implications of and Reflections on El Sistema in Sweden." Invited keynote.
- Sæther, E. (2016). Forskaren och musikläraren. En inblick i aktuell musikpedagogisk forskning.
- Thellman, S., Silvervarg, A., Gulz, A. & Ziemke, T. (2016). Physical vs. virtual agent embodiment and effects on social interaction. I Traum, D. (Red.) Lecture notes in computer science, LNSC, Intelligent Virtual Agents : 16th International Conference, IVA 2016, Los Angeles, CA, USA, September 20–23, 2016, Proceedings (pp. 412-415), 10011. Springer.
- Örbring, D. & Miao, X. (2016). Connecting policy and practice : Geography education in China and Sweden.
- Örbring, D. & Miao, X. (2016). Re-contextualising development in teaching school geography : teachers’ story in Sweden and China.
- Bergqvist, J. & Mårtensson, K. (2015). Att formulera skriftliga betygskriterier : bedömarkompetens och att sätta praxis på pränt. LU:s femte högskolepedagogiska utvecklingskonferens, 26 november 2015. Lund University.
- Bergqvist, J., Mårtensson, K. & Santesson, S. (2015). Att införa skriftliga betygskriterier : en pedagogisk satsning vid Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet.
- Blennow, K. (2015). Social studies education in ethnically diverse classrooms.