Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Konferensbidrag (sida 5 av 15)
- Pelger, S. & Santesson, S. (2016). En MOOC om akademiskt skrivande - studentstöd och lärarresurs. 9:e Pedagogiska inspirationskonferensen, Proceedings 2016, 1-3.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2016). Forskarutbildning på forskningens villkor : spänningar, motsättningar och anpassningar.
- Sonesson, A. & Elmgren, M. (2016). Spänningar i forskarutbildningen till följd av formalisering och ändrade forskningsvillkor.
- Sæther, E. (2016). "Social Sustainability and Education Reform - Implications of and Reflections on El Sistema in Sweden." Invited keynote.
- Sæther, E. (2016). Forskaren och musikläraren. En inblick i aktuell musikpedagogisk forskning.
- Thellman, S., Silvervarg, A., Gulz, A. & Ziemke, T. (2016). Physical vs. virtual agent embodiment and effects on social interaction. I Traum, D. (Red.) Lecture notes in computer science, LNSC, Intelligent Virtual Agents : 16th International Conference, IVA 2016, Los Angeles, CA, USA, September 20–23, 2016, Proceedings (pp. 412-415), 10011. Springer.
- Örbring, D. & Miao, X. (2016). Connecting policy and practice : Geography education in China and Sweden.
- Örbring, D. & Miao, X. (2016). Re-contextualising development in teaching school geography : teachers’ story in Sweden and China.
- Bergqvist, J. & Mårtensson, K. (2015). Att formulera skriftliga betygskriterier : bedömarkompetens och att sätta praxis på pränt. LU:s femte högskolepedagogiska utvecklingskonferens, 26 november 2015. Lund University.
- Bergqvist, J., Mårtensson, K. & Santesson, S. (2015). Att införa skriftliga betygskriterier : en pedagogisk satsning vid Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet.
- Blennow, K. (2015). Social studies education in ethnically diverse classrooms.
- Elmgren, M., Larsson, M., Sonesson, A. & Fjellström, M. (2015). Enhancing Scholarship of Teaching and Learning through a national journal – challenges and possibilities.
- Frick, L., Albertyn, R., Brodin, E., Claesson, S. & McKenna, S. (2015). The Role of Doctoral Education in Early Career Academic Development.
- Holm, A. & Pelger, S. (2015). Mathematics Communication within the Frame of Supplemental Instruction – SOLO & ATD Analysis. I Bosch, M., Chevallard, Y., Kidran, I., Monaghan, J. & Palmér, H. (Red.) [Host publication title missing] (pp. 87-97). European Association for Research in Mathematics Education.
- Klingvall, E. (2015). Tough-constructions, reconstruction and agreement in Swedish.
- Klingvall, E., Heinat, F., Tutunjian, D. & Wiklund, A.-L. (2015). The island status of Swedish relative clauses : Evidence from processing.
- Lekebjer, C., Arvidsson, V., Hildebrand, ?., Lindqvist, A., Linné, T., Novén, M. & Pobiega, J. (2015). Normkritisk pedagogik : samtal om normer och förändringsmöjligheter i högre utbildning.
- Ljungqvist, M. (2015). Nya perspektiv på genomströmning i nätbaserade utbildningar. Proceedings : LU:s femte högskolepedagogiska utvecklingskonferens, 26 november 2015.
- Loughlin, C. & Warburton, S. (2015). Towards Active Learning Spaces and the Flipped Classroom Model. I Jefferies, A. & Cubric, M. (Red.) Proceedings of the European conference on e-learning, Proceedings of the 14th European Conference on e-Learning (pp. 322-328). ACPI (Academic Conference Publishing International).
- Malmström, M., Örbring, D. & Grahn, M. (2015). Skolämnenas uppgång, fall och renässans i skolans läroplaner.
- Palmqvist, L., Kirkegaard, C., Silvervarg, A., Haake, M. & Gulz, A. (2015). The Relationship Between Working Memory Capacity and Students' Behaviour in a Teachable Agent-Based Software. I Conati, C., Heffernan, N., Mitrovic, A. & Verdejo, M. F. (Red.) Lecture Notes in Computer Science, Artificial Intelligence in Education (pp. 670-673), 9112. Springer.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2015). Möjligheter och utmaningar med ämnesintegrerad kommunikationsträning. [Host publication title missing]. Lund University.
- Persson, A. & Saether, E. (2015). Det metareflekterande forskarutbildningsseminariet - oskriven läroplan, kultur och karriär.
- Sæther, E. (2015). Hybridity versus universality. Playing with controversial concepts in music and music education. (Keynote).
- Sæther, E. & Lindgren, M. (2015). Examining social inclusion through music education: Two Swedish case studies.