Studentporträtt från ämneslärarutbildningen: Agnes Churank

Av Caroline Cabot - Publicerad den 16 mars 2023
Agnes Churank
Agnes Churank läser till lärare på Lunds universitet.

Att vara lärare är att i en och samma person förena djupa ämneskunskaper med ett gediget intresse för människor. Men hur är det egentligen att studera till ämneslärare på Lunds universitet? Agnes Churank har alltid tyckt om att jobba med barn och ungdomar, och går nu sitt fjärde år på ämneslärarutbildningen för att bli lärare för gymnasiet i engelska och religion.

Hur kom det sig att du ville läsa till lärare?

Jag har nog vetat att jag vill bli lärare sedan min egen tid på gymnasiet - har alltid trivts bra i skolans miljö, och såg mina egna lärare som förebilder. Valet blev därför naturligt!

Hur trivs du på utbildningen?

Trivs toppen på utbildningen, och uppskattar särskilt de praktikperioder (VFU) vi har fått varit ute på. Klasskamraterna är en mångfald av personer som alla strävar efter samma mål, vilket är både kul och lärorikt. Är övertygad om att det är här på lärarutbildningen jag har träffat de vänner jag kommer ha med mig resten av livet.

Vad skulle du vilja säga till blivande lärarstudenter?

Kom ihåg att ta hjälp av varandra under studietiden! Det kan ibland kännas tufft och svårt, och då är det guld värt att ha kursare att både ventilera med och stödja sig på. Du är inte ensam i båten!

Om du också vill läsa till ämneslärare på Lunds universitet ansökan är öppen mellan den 15 mars - 17 april 2023. Anmälan görs på antagning.se och mer information om lärarutbildningen med inriktning mot gymnasiet, ingång engelska hittar du här. Utbildningen ger även behörighet för att undervisa på högstadiet, årskurs 7 - 9.