Därför återuppstår inte Zlatan-statyn lagom till påsk; Professor Roger Johansson på Lunds universitet förklarar

Av Caroline Cabot - Publicerad den 5 april 2023
Roger Johansson

Zlatan-statyn är färdigrenoverad efter att ha blivit vandaliserad flera gånger, men kommer inte sättas upp igen på flera år. Det har kommunstyrelsens arbetskutkott i Malmö bestämt. Anledningen är att man inte ser någon säker plats där skulpturen kan stå. Men hur blev det så här? Professor Roger Johansson på Institutionen för utbildningsvetenskap förklarar i den vetenskapliga artikeln Zlatan Ibrahimović: a monument and a mirror of his time.

Professor Roger Johansson på Institutionen för utbildningsvetenskap på Lunds universitet har tillsammans med docent Helena Tolvhed, Stockholms universitet och professor Per-Markku Ristilammi, professor på Malmö universitet, publicerat den vetenskapliga artikeln Zlatan Ibrahimović: a monument and a mirror of his time om hur vi kan förstå konflikterna kring statyn som nu förvaras i ett magasin på hemlig plats.

- Ett monument är inte bara en estetisk utsmyckning i stadsutrymmet; det fylls och återfylls över tid med mening till nuvarande och framtida beskådare. Storleken och den utvalda platsen för Zlatanstatyn skapade tillsammans med tvetydigheten i vad monumentet egentligen skulle representera, flera olika budskap - alla laddade med en rad konflikter, säger Professor Roger Johansson.

Hela artikeln Zlatan Ibrahimović: a monument and a mirror of his time är publicerad i Soccer & Society, US, Routledge och finns att läsa här.