Alumnporträtt: Oskar Berntsson

Av Caroline Cabot - Publicerad den 14 september 2023
Oskar Berntsson, alun från den kompletterande pedagogiska utbildningen

Nu öppnar ansökan för vår kompletterande pedagogiska utbildning, där du som redan har ämneskunskaper på högskolenivå kan läsa vidare till ämneslärare på bara tre terminer. Oskar Berntsson är i grunden civilingenjör i bioteknik men har nu växlat spår och läst till ämneslärare för gymnasieskolan i ämnena kemi och matematik, som han redan hade med sig från sin tidigare civilingenjörsutbildning.

Hur kom det sig att du ville läsa till lärare genom KPU?

Jag var redo för en ny utmaning professionellt och lärare kändes som rätt väg. Är väldigt glad över att KPU gav mig med ämneskunskaper en snabbare väg in i läraryrket. Utan den möjligheten så hade jag inte gjort det karriärbytet.

Vad uppskattade du mest med utbildningen?

Både den teoretiska delen med kurser i pedagogik och didaktik och praktiken på skola har varit lärorika. Känner att jag har stöd av teorin när jag planerar undervisning och att praktiken lärt mig mycket om mitt agerande i klassrummet. Dessutom har det varit jättekul!

Varför skulle du rekommendera andra att bli lärare?

Att tillsammans med eleverna få utforska hur naturen hänger samman är jättespännande. Så om man funderar på att sadla om till lärare kan jag definitivt rekommendera KPU.

Den kompletterande pedagogiska utbildningen startar våren 2024, och ansökan är öppen mellan 15 september - 16 oktober 2023. Läs mer om den kompletterande pedagogiska utbildningen och ansök här.