Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (sida 1 av 2)
- Håkansson, O. & Svensson, P. (2024). Studenter lär sig sämre på engelska. Forskning & framsteg, 2024. Stiftelsen Forskning & Framsteg.
- Nästesjö, J. (2024). Mitt bästa doktorandtips : läs kassa texter!. Curie. Vetenskapsrådet, Vetenskapsrådet.
- Nästesjö, J. (2024). Vad betyder egentligen tur i akademin?. Curie. Vetenskapsrådet.
- Nästesjö, J. (2024). Vad jag inte visste som nybliven doktorand. Curie. Vetenskapsrådet, Vetenskapsrådet.
- Nästesjö, J. (2024). Vem i hela världen kan unga forskare lita på?. Curie. Vetenskapsrådet.
- Svensson, P. & Håkansson, O. (2024). I don’t understand undervisningen. Kvartal.
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). ”Ni har säkert råd att bjuda på buffé” -Om dramatiseringen av ekonomisk kultur på bolagsstämmor. Balans Fördjupning.
- (2022). Några ord från recensionsredaktören. I Persson, H. (Red.) Historielärarnas Förenings Årsskrift (pp. 205-205), 2022. Historieläraranas Förening, Historielärarnas förening.
- Hamnell -Pamment, Y. (2022). Gymnasieelevers resonemang kring kemisk jämvikt. Kemilärarnas informationsbrev, 2022, 10-11.
- Blennow, K. (2021). Känslor och undervisning om kontroversiella samhällsfrågor. Religion & Livsfrågor, 2021. Föreningen lärare i religionskunskap.
- Tärning, B., Haake, M. & Gulz, A. (2020). Feedback – mere end bare input og output. Unge Paedagoger. Foreningen Unge Paedagoger.
- Holmström, O. (2018). Doktoranders behov av sammanhang och erkännande i forskarutbildningen : Erfarenheter från en intervjustudie med ensamarbetande doktorander vid Lunds universitet. Lärande i LTH. Genombrottet, Lunds tekniska högskola.
- Malmström, M. (2018). Skrivkrisgenren i historiskt ljus. Vägval i skolans historia : tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2017. Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Neuhaus, S. (2017). Reformation och historiebruk - några didaktiska utmaningar. Religion & Livsfrågor, 2017, 6-7. Föreningen lärare i religionsvetenskap, Föreningen lärare i religionskunskap.
- Pelger, S. (2017). New research shows explaining things to ‘normal’ people can help scientists be better at their jobs. The Conversation.
- Einarsson, E. & Örbring, D. (2016). Ämnesdidaktiska hörnet : skolämnet geografi i relation till geologi. Geografiska notiser, 61-63. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Malmström, M. (2016). Lgy 70 och synen på skrivande. Vägval i skolans historia : tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2015. Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Örbring, D., Grahn, M. & Colliander Celik, ?. (2016). Pokémon Go : Ämnesdidaktiska hörnet. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D., Jankell, L. & Wakeham, K. (2016). Ämnesdidaktiska hörnet : hållbar utveckling och skolgeografi. Geografiska notiser, 5-16. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D., Persson, Y. & Lund, K. (2016). Trygga villkor för forskare ger bättre forskning. Lundagård, 11-11. Lundagård, Lundagård.
- Malmström, M. (2015). Den amerikanska mardrömmen. Skola & Samhälle. Malmö: Föreningen skola och samhälle.
- Örbring, D. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet : Begrepp om länder. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet : Tänka geografiskt. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet : workshop om begripliga begrepp. Geografiska notiser, 73, 141-142. Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. & Bagoly-Simó, P. (2015). Besök vid Humboldt-Universität zu Berlin. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.