Praktik på Svenska skolan i Paris

Intresset för språk och möjligheten att kunna utveckla andra människors kapacitet var det som lockade Amanda Fischer Jensen till läraryrket. Valet att plugga till lärare har hon inte ångrat. – Tänk dig själv att få följa och stötta en individ i jakten på dennas innersta dröm och att vara en bidragande orsak till att drömmen blir uppfylld. För mig är det ett drömyrke, säger Amanda Fischer Jensen. Amanda har studerat till ämneslärare i svenska och franska och utbildningen har gett henne många utmaningar.  – Det bästa med utbildningen är att jag hela tiden utvecklats som person. Jag har lärt mig mycket inom ämnena svenska och franska, men också hur jag hanterar olika undervisningssituationer och hur jag gör för att skapa en intressant och motiverade miljö för mina elever. Förutom teoretiska studier ingår också flera veckors praktik inom lärarutbildningen. Eftersom Amanda studerar till fransklärare så valde hon att göra sin praktik på Svenska skolan i Paris. – Det var den finaste och mest äventyrliga delen av mitt liv! Det var spännande att uppleva den franska kulturen och vara en del av den franska vardagen - de trånga metrofärderna, springande människor överallt, och den franska maten. Dessutom träffade jag så många inspirerande människor, både lärare och elever. Har du tvekat på om lärare är det rätta yrket för dig? – Om jag svarar nej skulle jag ljuga. I början av utbildningen var jag osäker på om jag var tillräckligt bra och kunnig för att bli lärare, men nu har mina tvivel försvunnit. När jag fick sätta mina kunskaper på prov under praktiken insåg jag att jag inte behöver tvivla. Jag trivdes som fisken i vattnet!

Amanda Fischer Jensen

Ålder: 23
Bor: Ängelholm
Läser: Ämneslärarutbildning med inriktning mot svenska och franska

Stipendier

Du kan söka stipendier inför dina utlandsstudier! Läs mer här.
Sidansvarig: caroline.cabotuvet.luse | 2017-12-04