Publikationer
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/1 - 2025-09-01
Filtyp
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/1 - 2025-09-01
Lee Hildebrand disputerar Lee Hildebrand disputerar Av Caroline Cabot - Publicerad den 17 juni 2025 Den 16 maj kl. 13:15 disputerar Lee Hildebrand i utbildningsvetenskap. Disputationen äger rum i LUX C116a (nedre aulan). Avhandlingens titel är: Från elevdiskurser till biologibruk: Sexualundervisning på gymnasiet. Opponent är: Åse Röthing, Professor på Oslo Metropolitan University. Välkommen! De
https://www.uvet.lu.se/article/lee-hildebrand-disputerar - 2025-09-01
Nya betygskrav i svenska väcker frågor på lärarutbildningar Nya betygskrav i svenska väcker frågor på lärarutbildningar Av Caroline Cabot - Publicerad den 9 april 2025 Förslaget om att höja kravet i svenska från betyget E till C för att bli antagen till vissa lärarutbildningar ifrågasätts av flera lärosäten – däribland Lunds universitet. Det rapporterar Ekot i Sveriges Radio. – Vi behöver höja sta
https://www.uvet.lu.se/article/nya-betygskrav-i-svenska-vaecker-fraagor-paa-laerarutbildningar - 2025-09-01
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/artiklar/1 - 2025-09-01
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/bocker/1 - 2025-09-03
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/kapitel/1 - 2025-09-03
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/tidningar/1 - 2025-09-03
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/popularartiklar/1 - 2025-09-03
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/recensioner/1 - 2025-09-03
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/redaktorskap/1 - 2025-09-03
Guide to LUX and SOL HUMANITIES AND THEOLOGY CAMPUS 3GUIDE TO LUX AND SOL Welcome to LUX and SOL! The Joint Faculties of Humanities and Theology (HT faculties) are mainly located in the two buildings, LUX and SOL. This brochure provides information about these buildings and practical guidance on various issues related to your studies. You will find information about LUX on page 4 and about SOL on
https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/ht/dokument/Fakulteterna/vara_hus/Guide_to_LUX_and_SOL_2023_webb.pdf - 2025-09-04
Utbildningsplan Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan Lunds universitet Humanistiska och teologiska fakulteterna LAÄGN, Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan, 300 högskolepoäng Upper Secondary Teacher Training Programme, 300 credits Program utan akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på avancerad nivå / Second cycle degree programme not requiring previo
https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/uvet/lararutbildning/2024._Utbildningsplan_LAAEGN-5.pdf - 2025-09-04
Utbildningsplan Kompletterande pedagogisk utbildning Lunds universitet Humanistiska och teologiska fakulteterna LAKPE, Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng Supplementary Teacher Education, 90 credits Program med akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på avancerad nivå / Second cycle degree programme requiring previous university study Beslutsuppgifter Utbildningsplanen
Utbildningsplan Kompletterande pedagogisk utbildning Humanistiska och teologiska fakulteterna LAKPE, Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng Supplementary Teacher Education, 90 credits Program med akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på avancerad nivå / Second cycle degree programme requiring previous university study Beslutsuppgifter Utbildningsplanen är fastställd av
https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/uvet/lararutbildning/Utbildningsplan_foer_KPU_LAKPE.pdf - 2025-09-04
Utbildningsplan Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan Lunds universitet Humanistiska och teologiska fakulteterna LAÄGN, Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan, 300 högskolepoäng Upper Secondary Teacher Training Programme, 300 credits Program utan akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på avancerad nivå / Second cycle degree programme not requiring previo
Brevmall Utbildningsplan 1. Identifikation 1. Programmets namn Kompletterande pedagogisk utbildning (grundnivå) Programmets namn på engelska Supplementary Teacher Education (First Cycle) 2. Omfattning i högskole- poäng 90 3. Nivå Grund 4. Programkod LGKPE Ev. koder på inriktningar 1Ä79 Inriktning mot årskurs 7-9, 1 ämne 2Ä79 Inriktning mot årskurs 7-9, 2 ämnen 1ÄGY Inriktning mot gymnasieskolan, e
Utbildningsplan Kompletterande pedagogisk utbildning (grundnivå) Lunds universitet Humanistiska och teologiska fakulteterna LGKPE, Kompletterande pedagogisk utbildning (grundnivå), 90 högskolepoäng Supplementary Teacher Education (First Cycle), 90 credits Program med akademiska förkunskapskrav och med slutlig examen på grundnivå / First cycle degree programme requiring previous university study Be
https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/uvet/lararutbildning/pdf/LGKPE-_utbildningsplan_2023.pdf - 2025-09-04
Publikationslista Böcker – Persson, Helén (2018), Historia i futurum: Progression i historia i styrdokument och läroböcker 1919–2012, Lund: Lunds universitet (doktorsavhandling). Bokkapitel – Persson, Helén (2014), ”Historieämnets janusansikte”, i Anders Persson & Roger Johansson (red.), Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang – utbildnin
https://www.uvet.lu.se/media/documents/persons/HelenPersson/Publikationslista.pdf - 2025-09-04
KM_CV_Feb2025_eng CV and list of publications, March 2025; Katarina Mårtensson 1 Curriculum Vitae Name: Katarina Mårtensson Born: 8 January 1967 Adress: Tegelviksvägen 5, S-246 57 Barsebäck, Sweden Web of science: https://www.webofscience.com/wos/author/record/J-7319-2019 Current position: Professor of educational sciences with a focus on higher education, academic developer Division for Higher Ed
https://www.uvet.lu.se/media/documents/persons/KatarinaMartensson/KM_CV_2025_eng.pdf - 2025-09-04
Curriculum vitae Professor Mona Holmqvist Norra Vallvägen 16 291 32 Kristianstad Tel 0708-678 506 Tel arb 046- 2228286 1 Teacher education Teacher Certification, compulsory school (180 credits) 1986-05-28 2 Barchelor degree Pedagogy (60 hp), psychology (40 hp), sociology (20 hp) (180 credits) 1987-08-28 3 Doctoral Degree Doctor of Philosophy: Autism. Upbringing, education, and understanding of peo
https://www.uvet.lu.se/media/documents/persons/MonaHolmqvist/Curriculum_vitae_Mona_Holmqvist_Oct_2023.pdf - 2025-09-04