Person

Universitetslektor, biträdande prefekt
- Högskolepedagogisk utveckling, AHU
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post anders.sonessonahu.luse
Telefon 046–222 19 95
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Böcker (3 st)
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2020). Doctoral supervision in theory and practice. Studentlitteratur AB.
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2016). Forskarhandledning i teori och praktik. Studentlitteratur AB.
- Sonesson, A. (1997). Plasma membrane/cytoskeleton interactions in plants. Section of Plant Physiology, P.O.Box 117, S-221 00 Lund, Sweden,. Doktorsavhandling.
Redaktörskap (2 st)
- Sonesson, A. & Amnér, G. (2009). (Red.) Proceedings utvecklingskonferens 09. Lund University.
- Sonesson, A. & Hedberg, M. (2008). (Red.) Proceedings NU 2008. CED, Centre for Educational Development, Lunds universitet.
Artiklar (21 st)
- Brodin, E. & Sonesson, A. (2022). Forskning om svensk forskarutbildning åren 2000–2020. Högre utbildning, 12, 78-116. Swednet.
- Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2022). Selling out Education in the Name of Digitalization : A Critical Analysis of Swedish Policy. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 8, 89-102. Co-Action Publishing.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2021). Historical images of teachers and their underlying ideologies in Swedish academia : Multimodal discourses from 1950 and 1980. Linguistics and Education, 63. Elsevier.
- Sonesson, A. (2016). Högre utbildning i höst. Högre utbildning, 6, 93-94. Swednet.
- Sonesson, A. (2016). Skålar, tonår och Högre utbildning. Högre utbildning, 6, 1-2. Swednet.
- Sonesson, A. (2015). Kunskap om högre utbildning. Högre utbildning, 5, 141-144. Swednet.
- Sonesson, A. (2015). Med Högre utbildning i hängmattan. Högre utbildning, 5, 65-67. Swednet.
- Sonesson, A. & Elmgren, M. (2014). Högre utbildning för vidare perspektiv. Högre utbildning, 4, 93-94. Swednet.
- Sonesson, A. & Elmgren, M. (2014). Kritisk kollegial granskning och Högre utbildning. Högre utbildning, 4, 1-4. Swednet.
- Henriksson, A.-S. & Sonesson, A. (2013). En tidskrift i medvind. Högre utbildning, 3, 1-2. Swednet.
- Sonesson, A. & Henriksson, A.-S. (2013). 50 % mer Högre utbildning i år!. Högre utbildning, 3, 169-171. Swednet.
- Sonesson, A. & Henriksson, A.-S. (2013). Högre utbildnings första temanummer: Självständiga arbeten. Högre utbildning, 3, 83-86. Swednet.
- Henriksson, A.-S. & Sonesson, A. (2012). Högre utbildnings andra utgivningsår inleds här. Högre utbildning, 2, 1-2. Swednet.
- Sonesson, A. & Henriksson, A.-S. (2012). En tidskrift med bredd. Högre utbildning, 2, 65-66. Swednet.
- Sonesson, A. & Henriksson, A.-S. (2011). En ny vetenskaplig tidskrift om och för högre utbildning. Högre utbildning, 1, 1-2. Swednet.
- Sonesson, A. & Henriksson, A.-S. (2011). Högre utbildning ser ljust på framtiden!. Högre utbildning, 1, 75-76. Swednet.
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2008). Compulsory higher education teacher training in Sweden: development of a national standards framework based in the scholarship of teaching and learning. Tertiary Education and Management, 14, 123-139. Routledge.
- Petersen-Mahrt, S., Sonesson, A. & Widell, S. (1998). Actin-like protein associated with plasma membranes from Euglena gracilis. Protoplasma, 202, 153-160. Springer.
- Sonesson, A. & Widell, S. (1998). The association of actin and tubulin with plasma membranes: characterization using inside-out vesicles formed by Brij 58. Physiologia Plantarum, 103, 354-362. John Wiley & Sons Inc..
- Sonesson, A., Berglund, M., Staxén, I. & Widell, S. (1997). The characterization of plasma membrane-bound tubulin of cauliflower using Triton X-114 fractionation. Plant Physiology, 115, 1001-1007. American Society of Plant Biologists.
- Sonesson, A. & Widell, S. (1993). Cytoskeleton components of inside-out and right-side-out plasma membrane vesicles from plants. Protoplasma, 177, 45-52. Springer.
Bokkapitel (3 st)
- Brodin, E., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2021). Sweden. I Taylor, S., Kiley, M. & Holley, K. A. (Red.) The Making of Doctoral Supervisors : International Case Studies of Practice (pp. 164-174). Routledge.
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2015). Contextual and conceptual ambiguities in supervision of artistic research : experiences from Konstnärliga forskarskolan. I Frisk, H., Johansson, K. & Lindberg-Sand, Å. (Red.) Acts of Creation : thoughts on artistic research supervision (pp. 189-220). Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
- Sonesson, A., Strand, P., Gummesson, C., Nordmark, E. & Edgren, G. (2014). Forskningsbaserad utveckling av undervisning och lärande inom medicinska professionsutbildningar. I Anders, P. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang – utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 351-366). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
Konferensbidrag (39 st)
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2021). Bilder av lärare i akademin år 1950 och 1980 : Deras historiska kontext, diskurser och ideologier.
- Brodin, E., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2021). Forskning om svensk forskarutbildning : Hittills och härnäst?.
- Ahlberg, A. & Sonesson, A. (2019). Courses for doctoral supervisors – an arena for learning and development (keynote presentation, abstract).
- Bengtsen, S., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2019). The Nordic doctorate at a crossroads between Bildung, schoolification and projectification.
- Sonesson, A., Lindberg-Sand, Å., Elmgren, M. & Forsberg, E. (2019). Evaluation practice of examination committees in doctoral education.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Larsson, M., Lindberg-Sand, Å., Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2018). A critical perspective on historical images of teaching in Swedish academia.
- Sonesson, A. (2018). SIG: Forskarutbildning i förändring.
- Sonesson, A. & Brodin, E. (2018). Hur kan vi stärka svensk forskning om högre utbildning? Underlag till paneldebatt.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2017). Investigating the space for research and learning within doctoral education in medicine.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2016). Forskarutbildning på forskningens villkor : spänningar, motsättningar och anpassningar.
- Sonesson, A. & Elmgren, M. (2016). Spänningar i forskarutbildningen till följd av formalisering och ändrade forskningsvillkor.
- Elmgren, M., Larsson, M., Sonesson, A. & Fjellström, M. (2015). Enhancing Scholarship of Teaching and Learning through a national journal – challenges and possibilities.
- Edgren, G. & Sonesson, A. (2014). Teachers developing a Scholarship of Teaching and Learning at a Faculty of Medicine. ICED 2014. Educational Developments in a Changing World: Abstracts, 286-286.
- Elmgren, M., Forsberg, E., Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2014). Doctoral education shapes the academy – what shapes doctoral education?. ICED 2014. Educational Developments in a Changing World: Abstracts, 274-274.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2014). Kaos”, ”Trist” eller ”Bra” – Hur kan vi använda studenternas röster för utveckling?.
- Sonesson, A., Thomé, B., Erici, S. & Edgren, G. (2014). The student voice in evaluation: different stage – different timbre.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2013). Lärare skriver – för att förbättra lärande och undervisning.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2013). Signs of Scholarship of Teaching and Learning at a Faculty of Medicine.
- Sonesson, A. & Edgren, G. (2013). Strong collegial networks and a desire for change are important for teachers who develop towards a scholarship of teaching and learning.
- Sonesson, A. (2012). Doctoral student supervisor or project leader – or both?.
- Ahlberg, A. & Sonesson, A. (2011). Doctoral learning and supervision.
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2011). Bedömning av examensmål i forskarutbildningen.
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2011). Learning Outcomes in Doctoral Education – Achieved and Assessed?.
- Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2011). Scholarship of teaching and learning at the highest level? Experiences from a study program for doctoral supervisors.
- Ahlberg, A., Alveteg, M. & Sonesson, A. (2010). Student learning in the lab – routine demo or quality time?. Proceeding of the joint International IGIP-SEFI Annnual Conference 201, 511-512. European Association of Engineering Education.
- Sonesson, A. & Karlsson, L. (2010). A Study Program for Doctoral Supervisors – a Vehicle for Development.
- Sonesson, A., Ahlberg, A. & Lindberg-Sand, Å. (2010). Exploring strategies for developing doctorateness: a diagnostic theory-based tool for supervisors’ self-evaluation. In S. Leshem (ordf.), Developing Doctorateness. Symposium.
- Sonesson, A., Henriksson, A.-S. & Fritz, T. (2010). En ny vetenskaplig tidskrift om lärande och undervisning inom högre utbildning.
- Ahlberg, A. & Sonesson, A. (2009). Institutional promotion of doctoral supervision and research quality.
- Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2009). Adding dimensions to research student learning and research supervision.
- Sonesson, A. & Trafford, V. (2009). Preparing PhD students for a professional life, inside or outside the university.
- Pelger, S. & Sonesson, A. (2008). Pedagogiska meriter : ett rundabordssamtal om bedömning.
- Sonesson, A. (2007). Högskolepedagogisk utbildning: utveckling & samsyn.
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2006). Compulsory higher education teacher training in Sweden; Development of a national standards framework.
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2006). Development of Compulsory Higher Education Teacher Training – An endeavour included in the second cycle of the Bologna process or as informal in-door staff development or both? The case of Sweden in comparison with other Nordic countries.
- Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2006). Compulsory higher education teacher training in Sweden : a nucleus for sholarship of teaching and learning.
- Lindberg-Sand, Å., Sonesson, A., Lörstad, B., Gran, B., Gustafsson, N., Järnefelt, I. & Lundkvist, H. (2005). Pedagogisk utbildning för högskolans lärare : Pilotprojektet vid Lunds universitet 2002-2005. Resultat, förslag och sedan?. Proceedings 2005 : utvecklingskonferensen 16-18 november i Karlstad, 183-192. Lund University.
- Sonesson, A. & Mårtensson, K. (2005). Strategi, utveckling och utvecklare - teoretiska perspektiv och erfarenheter.
- Sonesson, A., Mårtensson, K. & Roxå, T. (2005). Pedagogisk utbildning i ett utvecklingsperspektiv. I Järnefelt, I. (Red.) Utvecklingskonferensen för högre utbildning 2005. UCLU - Lunds universitet.
Rapporter (5 st)
- Elmgren, M., Forsberg, E., Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2016). The formation of doctoral education. Joint Faculties of Humanities and Theology, Lund University.
- Sonesson, A., Klingenfors, V., Thomé, B., Erici, S., Diehl, A. & Edgren, G. (2015). Utvärdering av sjuksköterskeprogrammet vid Lunds universitet : Höstterminen 2012 - vårterminen 2014. MedCUL:s rapportserie. Lunds universitet, Medicinska fakulteten.
- Maja, E., Forsberg, E., Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2014). Ledning för kvalitet i forskarutbildningen. SUHF:s rapportserie. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2011). How the learning outcomes of the doctoral degree are conceived of and assessed in some research disciplines at Lund University : a report to the EQ11. Lund University.
- Lörstad, B., Lindberg-Sand, Å., Gran, B., Gustafsson, N., Järnefelt, I., Lundkvist, H. & Sonesson, A. (2005). Pedagogisk utbildning för högskolans lärare. Slutrapport från Pilotprojektet vid Lunds universitet. Lund University.
Övrigt (1 st)

Universitetslektor, biträdande prefekt
- Högskolepedagogisk utveckling, AHU
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post anders.sonessonahu.luse
Telefon 046–222 19 95
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11