Professor Roger Johansson i Skånska Dagbladet

Av Caroline Cabot - Publicerad den 18 april 2023
Tre foton samlade i en bild. Ett av Zlatan tillsammans med sin staty vid invigningen av den. Ett av Professor Roger Johansson på Lunds universitet. Och ett av Zlatanstatyn efter vandaliseringen, när näsan är borta.
Foto: Skånska Dagbladet

Turerna kring skulpturen av Zlatan Ibrahimovic har varit många och i våras meddelade kommunstyrelsens arbetsutskott i Malmö att statyn inte kommer sättas upp igen på flera år. Men hur blev det egentligen så här? Professor Roger Johansson har skrivit en vetenskaplig artikel om ämnet och intervjuas i dagens upplaga av Skånska Dagbladet.

Zlatan-statyn är färdigrenoverad efter att ha blivit vandaliserad flera gånger, men kommer inte sättas upp igen på flera år. Det har kommunstyrelsens arbetsutskott i Malmö bestämt i vår. Anledningen är att man inte ser någon säker plats där skulpturen kan stå.

Redan innan statyn vandaliserades första gången började Roger Johansson, professor här på Institutionen för Utbildningsvetenskap på Lunds universitet, att skissa på en vetenskaplig artikel om statyn, tillsammans med kollegorna Helena Tolvhed, docent på Stockholms universitet och Per-Markku Ristilammi, professor på Malmö universitet.

Artikeln publicerades nyligen på både engelska och svenska, då med titeln ”Zlatan som monument och tidsspegel”. I den framhåller författarna Zlatanstatyn som ett tydligt exempel på att ett monument över en person inte bara är en estetisk utsmyckning på platsen den står, utan en symbol som innehåller många tveeggade budskap.

Läs hela artikeln i Skånska Dagbladet här.