Dolda skatter temat för digitala HT-dagar

Publicerad den 15 april 2021
Bild på fynd från G>ebel el Silsila i Egypten. Foto: Maria Nilsson
Foto: Maria Nilsson

Under årets Humanist- och teologdagar vid Lunds universitet bjuder föreläsarna på oförglömliga äventyr – från fablernas skatter till vattenfyllda gravar i Egypten, från grottkyrkor i Etiopien till skatterna inom oss – samt förstås till konstens, teaterns, klisterlapparnas och strupens språkliga skatter.

Den 17 april är det premiär för Humanist- och teologdagarna, som i år är digitala. Religionshistoriker, kognitionsvetare, arkeologer, historiker, litteraturvetare, språkvetare och kulturvetare föreläser på temat Dolda skatter.

Föreläser gör också förra årets Rausingföreläsare arkeologen Maria Nilsson. Hon berättar om utgrävningar under en stekande sol i stenbrottet i Gebel el Silsila i Egypten, där hon hennes hennes forskargrupp har gjort sensationella och unika fynd som intakta sfinxer och lärlingsarbeten. Forskningen har rönt stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt.

Alla föreläsningar har spelats in och kommer att sändas i UR Samtiden samt på webben via UR Play.

Samtliga föreläsningar blir tillgängliga den 17 aprilhttps://www.ht.lu.se/samverkan/humanist-och-teologdagarna.

Det kommer att kännas konstigt att inte köa tillsammans med alla besökarna till de spännande föreläsningarna i årets upplaga av HT-dagarna. Men vi är mycket glada över vårt samarbete med UR och hoppas att vi når ut också till en publik som annars inte haft möjlighet att delta när vi år genomför arrangemanget helt digitalt, säger Johannes Persson, dekan vid de humanistiska och teologiska fakulteterna.