Publikationer
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/kapitel/6 - 2025-12-23
Filtyp
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/kapitel/6 - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/kapitel/8 - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/13 - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/15 - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/6 - 2025-12-23
Institutionen för utbildningsvetenskap ÄNPF01 Specialdidaktik med inriktning attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumtillstånd (AST), 7,5 hp fr.o.m vt26 Litteraturlistan är fastställd av Institutionsstyrelsen 2025-11-17 Litteraturlista Aspeflo, Ulrika (2015). Aspeflo om autism: Kvalificerade insatser till barn och vuxna med autism i skola, gruppbostad och daglig verksamhe
https://www.uvet.lu.se/media/utbildning/dokument/kurser/ANPF01/20261/_NPF01_Litteraturlista_vt26_1.pdf - 2025-12-23
Generative AI in higher education. Big data, big promises, big disappointment? | Institutionen för utbildningsvetenskap 26 nov Generative AI in higher education. Big data, big promises, big disappointment? 26 november 2024 13:15 till 15:00 Seminarium Join us for a seminar with Associate Professor Cormac McGrath as we explore the promises and challenges of AI chatbots in higher education. Discover
Utbildningsvetenskapliga institutionen utökar ämneslärarprogrammen Utbildningsvetenskapliga institutionen utökar ämneslärarprogrammen Av Caroline Cabot - Publicerad den 8 juni 2024 Från och med hösten 2024 erbjuder vi antagning till den kompletterande pedagogiska utbildningen i samhällskunskap, företagsekonomi och juridik. Våren 2025 kan du även söka matematik som ingångsämne och andraämne i vår f
https://www.uvet.lu.se/article/utbildningsvetenskapliga-institutionen-utoekar-aemneslaerarprogrammet/ - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/10 - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/9 - 2025-12-23
Ansökan till ämneslärarutbildningen är öppen! Ansökan till ämneslärarutbildningen är öppen! Av Caroline Cabot - Publicerad den 15 mars 2024 Vill du nörda ner dig i dina favoritämnen, och lära dig undervisa i dem? Sök till ämneslärarutbildningen i höst! Anmäl dig senast den 15 april, på antagning.se Som ämneslärare förenar du djupa ämneskunskaper med en förmåga att förstå och vägleda andra. På ämne
https://www.uvet.lu.se/article/ansoekan-till-aemneslaerarutbildningen-aer-oeppen/ - 2025-12-23
Föreläsning på UR: Elevens roll i skolan i ett historiskt perspektiv Föreläsning på UR: Elevens roll i skolan i ett historiskt perspektiv Av Caroline Cabot - Publicerad den 15 maj 2024 Mona Holmqvist, professor på institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Foto: UR Vilka grupper av elever gynnas eller missgynnas av det rådande skolsystemet? Och hur har elevens roll i skolan förä
https://www.uvet.lu.se/article/foerelaesning-elevens-roll-i-skolan-i-ett-historiskt-perspektiv-1/ - 2025-12-23
Jonatan Nästesjö, ny krönikör för Curie Jonatan Nästesjö, ny krönikör för Curie Av Caroline Cabot - Publicerad den 29 april 2024 I våras disputerade Jonatan Nästesjö vid Institutionen för utbildningsvetenskap med sin avhandling ”Uncertainty, Worth, Identity: How Early Career Academics Navigate Evaluative Landscapes”. Nu är han ny krönikör för tidningen Curie. Jonatan Nästesjö forskar om akademiska
https://www.uvet.lu.se/article/jonatan-naestesjoe-ny-kroenikoer-foer-curie/ - 2025-12-23
Jonatan Nästesjö: Mitt bästa doktorandtips - läs kassa texter! Jonatan Nästesjö: Mitt bästa doktorandtips - läs kassa texter! Av Caroline Cabot - Publicerad den 16 maj 2024 Doktorander bör inte bara jämföra sig med de bästa forskarna och använda deras texter som måttstock, menar Jonatan Nästesjö. Foto: Patricia Serna/Unsplash Det är inte lätt att vara en nybörjare i akademin. Jonatan Nästesjö dela
https://www.uvet.lu.se/article/mitt-baesta-doktorandtips-laes-kassa-texter/ - 2025-12-23
Jonatan Nästesjö: Vad jag inte visste som nybliven doktorand Jonatan Nästesjö: Vad jag inte visste som nybliven doktorand Av Caroline Cabot - Publicerad den 3 maj 2024 Forskarutbildningen är inte ett enmansprojekt. De flesta forskare hjälper gärna andra och detta är en god grund för långvariga relationer inom akademin, skriver Jonatan Nästesjö. Läs hela krönikan i tidningen Curie. Dela http://www
https://www.uvet.lu.se/article/vad-jag-inte-visste-som-nybliven-doktorand/ - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/11 - 2025-12-23
Publikationer | Institutionen för utbildningsvetenskap
https://www.uvet.lu.se/forskning/utbildningsvetenskapliga-publikationer/publikationer/konferensbidrag/8 - 2025-12-23
Katarina Mårtensson har fått den hedrande utmärkelsen Spirit of ICED Award Katarina Mårtensson har fått den hedrande utmärkelsen Spirit of ICED Award Publicerad den 16 september 2025 Utbildningsvetenskaps professor Katarina Mårtensson har fått den hedrande utmärkelsen Spirit of ICED Award och kommer att motta priset personligen på ICED:s konferens i Salamanca, Spanien 23-26 Juni 2026. Award recipi
https://www.uvet.lu.se/article/katarina-maartensson-har-faatt-den-hedrande-spirit-of-iced-award-utmaerkelsen/ - 2025-12-23
Ny antologi: Lärare Skriver Ny antologi: Lärare Skriver Av Caroline Cabot - Publicerad den 6 november 2023 Många har åsikter om skolan och om lärarprofessionen, men mer sällan kommer lärarna själva till tals. Nu presenterar Institutionen för utbildningsvetenskap den nya antologin Lärare skriver, fylld med tolv skönlitterära berättelser baserade på erfarenheter från klassrummen. Somrarna 2022 och 2
https://www.uvet.lu.se/article/ny-antologi-laerare-skriver/ - 2025-12-23
Premiär för kortfilmer om kemins didaktik Premiär för kortfilmer om kemins didaktik Av Caroline Cabot - Publicerad den 11 mars 2025 Hur kan kemilärare få fortbildning i en pressad vardag? Den frågan låg till grund för det projekt som Ylva Hamnell-Pamment, lärare i kemi och doktor i utbildningsvetenskap, initierade med stöd av Sten K Johnsons stiftelse. Nu är resultatet här: en serie om tolv kortfi
https://www.uvet.lu.se/article/premiaer-foer-kortfilmer-om-kemins-didaktik/ - 2025-12-23