Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (5 av 125 st)
- Lagerholm, C. (2020). Tryckt bild eller avbildat tryck? : Visuella representationer av begrepp relaterade till tryck i fysikläroböcker för högstadiet. LUND STUDIES IN EDUCATIONAL SCIENCES, 12. Licentiatavhandling.
- Svensson, E. (2020). Lärares användning av digitala resurser i undervisningen : "Kombinationen av ett praktiskt verktyg och en skicklig lärare". Lund Studies in Educational Sciences, 13. Lund University. Licentiatavhandling.
- Malm, M. (2020). Barn resonerar kring naturvetenskapliga fenomen : i sagans värld på förskolan. Lund Studies in Educational Science, 11. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. Licentiatavhandling.
- Lundberg, J. (2020). Samhällskunskap för alienerad elit : Observationsstudie av Särskilda läroverket. Lund Studies in Educational Sciences, 10. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, Å. (2020). Doctoral supervision in theory and practice. Studentlitteratur AB.
- Visa samtliga böcker (totalt 125 st)
Redaktörskap (5 av 40 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Danielsson, P., Johansson, R. & Westrup, U. (2019). (Red.) Tjänstelogik i välfärden : En modell för samskapande mellan professionella med barnet i fokus. Studentlitteratur AB.
- Bergqvist Rydén, J. & Larsson, M. (2018). (Red.) Om samverkan, mångfald och mellanmänskliga möten : Proceedings från Lunds Universitets Pedagogiska Utvecklingskonferens 2017. Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Johnson, D. (2018). (Red.) Confluence : Perspectives from an intercultural music exchange in Nepal. Perspectives in Music and Music Education, 1. Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). (Red.) Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016.
- Visa samtliga redaktörskap (totalt 40 st)
Artiklar (5 av 158 st)
- Brodin, E. & Avery, H. (2020). Cross-Disciplinary Collaboration and Scholarly Independence in Multidisciplinary Learning Environments at Doctoral Level and Beyond. Minerva, 58, 409-433. Springer.
- Chick, N. L. & Mårtensson, K. (2020). What does it mean to be an ‘international’ journal? : What is submitted to TLI is what shapes TLI. Teaching and Learning Inquiry, 8, 1-3. Indiana University Press.
- Chng, H. H., Leibowitz, B. & Mårtensson, K. (2020). Leading change from different shores : The challenges of contextualizing the Scholarship of Teaching and Learning. Teaching and Learning Inquiry, 8, 24-41. Indiana University Press.
- Frick, L. & Brodin, E. (2020). A return to Wonderland : Exploring the links between academic identity development and creativity during doctoral education. Innovations in Education and Teaching International, 57, 209-219. Routledge.
- Larsson, M., Mårtensson, K., Price, L. & Roxå, T. (2020). Constructive friction? : Charting the relation between educational research and the Scholarship of Teaching and Learning. Teaching and Learning Inquiry, 8, 61-75. Indiana University Press.
- Visa samtliga artiklar (totalt 158 st)
Bokkapitel (5 av 169 st)
- Alvesson, M. & Svensson, P. (2020). Över- och understyrning : - frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen. I Alvesson, M. & Sveningsson, S. (Red.) Ledning och (sned-)styrning i högskolan (pp. 52-76). Studentlitteratur AB.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2020). Efter-läsning istället för före-läsning : grundkurs i historia från campuskurs till nätkurs. I Markussen, H. & Mårtensson, K. (Red.) Levande lärmiljöer : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018 (pp. 113-122). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Mårtensson, K. (2020). Expertise : How do we develop a career long engagement with teaching?. I Ashwin, P., Boud, D., Calkins, S., Coate, K., Hallett, F., Light, G., Luckett, K., McArthur, J., MacLaren, I., McLean, M., McCune, V. & Tooher, M. (Red.) Reflective teaching series, Reflective Teaching in Higher Education (pp. 357-378). Bloomsbury Academic.
- Persson, A. (2020). Sårbarhet som relation mellan helhet och del. I Bruce, B. (Red.) Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning (pp. 25-42). Studentlitteratur.
- Svensson, P. (2020). Den undranslösa företagsekonomin. I Alvehus, J. & Ericsson, D. (Red.) Om undran inför företagsekonomin. Santérus förlag.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 169 st)
Förord (5 av 11 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). Preface. I Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Luth Richter, J. & Steen, K. (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019 (pp. 5-12).
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). Vikten av underbyggda samtal om undervisning och studenters lärande. Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 7-11.
- Persson, A. (2015). Utbildningens relativa vikt. I Gesser, B. (Red.) Utbildning, jämlikhet, arbetsdelning (pp. 9-41). Arkiv.
- Johansson, R. & Persson, A. (2014). Förord. I Alm, J., Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Forskningsrapporter i utbildningsvetenskap, Bedöma eller berömma : niondeklassares kamrat- och sjävbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen, 2014:1. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Karlsson, K.-G. & Zander, U. (2014). Inledning. I Karlsson, K.-G. & Zander, U. (Red.) Historien är närvarande : historiedidaktik som teori och tillämpning (pp. 7-11). Studentlitteratur AB.
- Visa samtliga förord (totalt 11 st)
Konferensbidrag (5 av 345 st)
- Ahlberg, A. & Sonesson, A. (2019). Courses for doctoral supervisors – an arena for learning and development (keynote presentation, abstract).
- Bengtsen, S., Sonesson, A. & Ahlberg, A. (2019). The Nordic doctorate at a crossroads between Bildung, schoolification and projectification.
- Brodin, E. & Avery, H. (2019). Navigating in multidisciplinary learning environments at doctoral level and beyond for addressing global challenges.
- Sæther, E. (2019). Identity, voice, and agency : Perspectives on glocalizing El Sistema in Malmö.
- Sæther, E. & Tullberg, M. (2019). Boundary crossing pedagogy in Swedish folk music tradition : Communities of practice with implications for higher music education.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 345 st)
Rapporter (5 av 74 st)
- Holmström, O. (2018). Studentbarometern 2017. Rapport, Kvalitet och utvärdering. Lund University.
- Pelger, S. & Ljungqvist, M. (2018). Blended learning för utveckling av lärarkompetens. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Jönsson, K. I., Ekelund, N. G. A., Wamsler, C., Brink, E., Beery, T. H., Palo, T., Schubert, P., Stålhammar, S., Bramryd, T. & Johansson, M. (2017). Implementering av ekosystemtjänstbegreppet i kommunal verksamhet - Slutrapport. Naturvårdsverket. Naturvårdsverket.
- Karlsson, S., Fjellström, M., Lindberg-Sand, Å., Scheja, M., Pålsson, L., Alvfors, J. & Geren, L. (2017). Högskolepedagogisk utbildning : och pedagogisk meritering som grund för det akademiska lärarskapet. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Pelger, S. & Santesson, S. (2017). Kompetensportfölj för dokumentation, reflektion och progression. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Visa samtliga rapporter (totalt 74 st)
Working papers (5 av 5 st)
- Sigurðsson, H. A. (2015). Gender : a PF reflection of an edge linker. LingBuzz, http://ling.auf.net/lingbuzz.
- Sigurðsson, H. A. (2000). The locus of case and agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 65. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (1999). Forskningsprogram: Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer.
- Sigurðsson, H. A. (1996). Icelandic finite verb agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 57. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Böök, I., Olofsson, P.-O. & Persson, A. (1992). Forskningsprogram: Livssituation, meningsproduktion och politisk förändring.
Recensioner (5 av 73 st)
- Bosseldal, I. (2020). Vad säger våra tvångstankar om samhället vi lever i?. Göteborgs-Posten, 29-30. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Malmström, M. (2019). Recension av Sofia Pulls, Skrivande och blivande: Konstruktioner av skönlitterärt skrivande i handböcker och läromedel 1970–2015 . Tidskrift för litteraturvetenskap, 2019, 131-134. Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap.
- Johansson, R. (2018). Torsten Ekman, Helsingfors röda fanor, anm. Roger Johansson. Historisk Tidskrift, 2018:3, 582-585. Svenska historiska föreningen.
- Bosseldal, I. (2017). En annan historia vidgar bilden. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2017). Fantasy som hamnar mitt i debatten. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga recensioner (totalt 73 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (5 av 36 st)
- Holmström, O. (2018). Doktoranders behov av sammanhang och erkännande i forskarutbildningen : Erfarenheter från en intervjustudie med ensamarbetande doktorander vid Lunds universitet. Genombrottet: Lärande i LTH.
- Malmström, M. (2018). Skrivkrisgenren i historiskt ljus. Vägval i skolans historia : tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2017. Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Neuhaus, S. (2017). Reformation och historiebruk - några didaktiska utmaningar. Religion & Livsfrågor, 2017, 6-7. Föreningen lärare i religionsvetenskap, Föreningen lärare i religionskunskap.
- Pelger, S. (2017). New research shows explaining things to ‘normal’ people can help scientists be better at their jobs. The Conversation.
- Örbring, D., Grahn, M. & Colliander Celik, Å. (2016). Pokémon Go : Ämnesdidaktiska hörnet. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening.
- Visa samtliga artiklar i facktidskrifter och populärpress (totalt 36 st)
Tidningsartiklar (5 av 56 st)
- Bosseldal, I. (2020). Hundar är inga vargar som styrs av dominans och våld. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2020). Lögn, förbannad lögn och PISA. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2020). UR:s Skrivglappet är ett magplask : Anekdotisk bevisföring räcker inte. Göteborgs-Posten, 34-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2020). Vem ger människan rätt att tvinga hunden till underkastelse?. Göteborgs-Posten, 33-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Svensson, P. (2020). Corona och den ovissa vetenskapen. Dalademokraten.
- Visa samtliga tidningsartiklar (totalt 56 st)
Övrigt (5 av 44 st)
- Persson, A. (2021). Introduction to Goffman's sociology : Being like others and becoming something else. Department of Educational Sciences, Lund University.
- Schmitt, I. (2020). Thinking teaching with corona/covid 19 – echoes in empty hallways.
- Bernmalm, E. & Örbring, D. (2018). Time to talk about student mental health.
- Blennow, K. & Karlsson, J. (2018). Att aktivera och synliggöra elevers förkunskaper (ämnesspecifik text: samhällskunskap). Skolverket.
- Blennow, K. & Karlsson, J. (2018). Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: samhällskunskap). Skolverket.
- Visa samtliga övrigt (totalt 44 st)