Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (5 av 135 st)
- Nästesjö, J. (2024). Uncertainty, Worth, Identity : How Early Career Academics Navigate Evaluative Landscapes. Lund Studies in Educational Sciences. Department of Educational Sciences, Lund University. Doktorsavhandling.
- Hamnell -Pamment, Y. (2023). Sensemaking in chemistry at upper secondary school. Lund Studies in Educational Sciences. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Bosseldal, I. & Persson, A. (2023). Skolsociologi : Studier av social interaktion i skolan. Studentlitteratur AB.
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). Bolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk. Studentlitteratur AB.
- Persson, A., Lindberg-Sand, Å., Strand, P. & Barr, O. (2023). Tyst kunskap : En teoretisk ram för praktiknära forskning. Carlsson Bokförlag.
- Visa samtliga böcker (totalt 135 st)
Redaktörskap (5 av 41 st)
- Johansson, B., Gulz, A., Haake, M., Wallergård, M., Nirme, J., Ternblad, E.-M. & Tärning, B. (2023). (Red.) Intelligent, socially oriented technology VI : Projects by teams of master level students in cognitive science and engineering. Lund University Cognitive Studies, 185. Department of Philosophy, Lund University.
- Bosseldal, I., Lundberg, J. & Malmström, M. (2021). (Red.) Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund Studies in Educational Sciences, 16. Lund Studies in Educational Sciences, Lunds universitet.
- Markussen, H. I. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Levande lärmiljöer : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018. Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Santesson, S. & Mårtensson, K. (2021). (Red.) Hållbart lärarskap: universitetsundervisning i förändring : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2020. Lunds universitet, Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Visa samtliga redaktörskap (totalt 41 st)
Artiklar (5 av 214 st)
- Borch, I., Sandvoll, R. & Roxå, T. (2024). Academic developers’ roles and responsibilities in strengthening student evaluation of teaching for educational enhancement. Higher Education Research and Development. Taylor & Francis.
- Elmgren, M., Lindberg-Sand, Å. & Sonesson, A. (2024). Evaluation Practices of Doctoral Examination Committees : Boundary-Work Under Pressure. Minerva. Springer.
- Haley, A., Holmqvist, M. & Johansson, K. (2024). Supervisors’ competences from doctoral students’ perspectives–a systematic review. Educational Review. Taylor & Francis.
- Holmqvist, M. & Lantz Ekström, M. (2024). A systematic review of research on educational superintendents. Cogent Education, 11. Taylor & Francis.
- Levinsson, H., Nilsson, A., Mårtensson, K. & Persson, S. (2024). Course design as a stronger predictor of student evaluation of quality and student engagement than teacher ratings. Higher Education. Springer.
- Visa samtliga artiklar (totalt 214 st)
Bokkapitel (5 av 195 st)
- Berglund, H., Sivhed, E., Granbom, M., Smidfelt, L. & Neuhaus, S. (2024). Prerequisites for Policy and Practice in School–University Partnerships in Sweden : Short- and Long-Term Incentives for Taking Responsibility. I Green, C. A. & Eady, M. J. (Red.) Creating, Sustaining, and Enhancing Purposeful School-University Partnerships : Building Connections Across Diverse Educational Systems (pp. 301-318). Springer.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Att vara sjuk på 1500-talet. I Gejrot, C. (Red.) Riksarkivets årsbok, Sverige 1523 (pp. 280-297), 2023. Riksarkivet.
- Bergqvist Rydén, J. (2023). Bardskärer, apotekare och läkare. I Dunér, D. (Red.) Sveriges kyrkor, Lunds domkyrka : Idéer och världsbilder (pp. 273-277), 245. Makadam förlag.
- Mårtensson, K. (2023). The Power of Collegiality in Developing Higher Education. Faculty Peer Group Mentoring in Higher Education : Developing Collegiality through Organised Supportive Collaboration, 197-207. Springer Science and Business Media B.V..
- Persson, H. & Zander, U. (2023). I bygdespelens förlovade land – Ingegerd som lokalhistorisk pjäsförfattare. I Rosengren, H. & Zander, U. (Red.) På dragande kall och ämbetes vägnar : En vänskrift till Ingegerd Christiansson (pp. 59-64). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Visa samtliga bokkapitel (totalt 195 st)
Förord (5 av 10 st)
- Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Richter, J. L. & Steen, K. (2020). Preface. I Bergqvist Rydén, J., Jerneck, A., Luth Richter, J. & Steen, K. (Red.) Interdisciplinary pedagogy in higher education : Proceedings from Lund University's Teaching and Learning Conference 2019 (pp. 5-12).
- Maurits, A. & Mårtensson, K. (2018). Vikten av underbyggda samtal om undervisning och studenters lärande. Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016, 7-11.
- Persson, A. (2015). Utbildningens relativa vikt. I Gesser, B. (Red.) Utbildning, jämlikhet, arbetsdelning (pp. 9-41). Arkiv.
- Johansson, R. & Persson, A. (2014). Förord. I Alm, J., Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Forskningsrapporter i utbildningsvetenskap, Bedöma eller berömma : niondeklassares kamrat- och sjävbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen, 2014:1. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Johansson, R. (2011). Introduction to War, Peace and Citizenship Research. I Cunningham, P. (Red.) CiCe Guides for Research Students and Supervisors (pp. 1-2), 5. London Metropolitan University.
- Visa samtliga förord (totalt 10 st)
Konferensbidrag (5 av 356 st)
- Bergqvist Rydén, J. (2024). Frågan om anonymiserade examinationer ur ett pedagogiskt perspektiv. I Santesson, S. & Andersson, S. (Red.) Lifelong Learning and Higher Education: New (and Old) Perspectives : Proceedings from the 2022 Lund University Conference on Teaching and Learning (pp. 153-170). Lund University.
- Blennow, K., Malmström, M. & Bosseldal, I. (2023). Solving the Challenges of the Future Now : Aspects of Time in the Realization of the Vision of a New School.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Ljungqvist, M., Sonesson, A. & Steen, K. (2023). Universitetets roll i samhället i ljuset av hur universitetslärare framställs i media.
- Gedoz Tieppo, M. (2023). Classrooms of the present and practices of the past : The importance of understanding physics teachers’ embodied practices as a possible locus for social change. I Thompson, L. A., Brage, T., Degirmenci, S., Goodman, S. & O'Neil, M. L. (Red.) International Gender for Excellence in Research Conference Proceedings : Part 2: Selected Papers and Abstracts June 10-11, 2023 (pp. 104-120), 2. Department of Physics and Department of Gender Studies.
- Gunnarsson, T. (2023). Introducing translanguaging space to teach writing in year-9 EFL classrooms : observation, student interactions and interviews.
- Visa samtliga konferensbidrag (totalt 356 st)
Rapporter (5 av 74 st)
- McIntyre, J., Neuhaus, S. & Blennow, K. (2023). The Art of Belonging : Social integration of young migrants in urban contexts through cultural placemaking.
- Pelger, S. (2023). Lärandeprogression i naturvetenskaplig utbildning. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Holmström, O. (2018). Studentbarometern 2017. Rapport, Kvalitet och utvärdering. Lund University.
- Pelger, S. & Ljungqvist, M. (2018). Blended learning för utveckling av lärarkompetens. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Jönsson, K. I., Ekelund, N. G. A., Wamsler, C., Brink, E., Beery, T. H., Palo, T., Schubert, P., Stålhammar, S., Bramryd, T. & Johansson, M. (2017). Implementering av ekosystemtjänstbegreppet i kommunal verksamhet - Slutrapport. Naturvårdsverket. Naturvårdsverket.
- Visa samtliga rapporter (totalt 74 st)
Working papers (5 av 5 st)
- Sigurðsson, H. A. (2015). Gender : a PF reflection of an edge linker. LingBuzz, http://ling.auf.net/lingbuzz.
- Sigurðsson, H. A. (2000). The locus of case and agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 65. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (1999). Forskningsprogram: Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer.
- Sigurðsson, H. A. (1996). Icelandic finite verb agreement. Working Papers in Scandinavian Syntax, 57. Department of Scandinavian Languages, Lund University.
- Böök, I., Olofsson, P.-O. & Persson, A. (1992). Forskningsprogram: Livssituation, meningsproduktion och politisk förändring.
Recensioner (5 av 84 st)
- Bosseldal, I. (2023). Barn ska inte behöva växa upp som stöldgods : Recension av "Adoptionerna". Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2023). Barn ska inte växa upp som stöldgods. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). De utsatta eleverna betalar priset för skolans misstag. Göteborgs-Posten, 40-40. Tidningsaktiebolaget Stampen, Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). Konsten att undervisa - Filippa Mannerheim vill försvara läraren. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2022). Recension : ”Konsten att undervisa” av Filippa Mannerheim. Göteborgs-Posten, 32-33. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga recensioner (totalt 84 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (5 av 40 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). ”Ni har säkert råd att bjuda på buffé” -Om dramatiseringen av ekonomisk kultur på bolagsstämmor. Balans Fördjupning.
- (2022). Några ord från recensionsredaktören. I Persson, H. (Red.) Historielärarnas Förenings Årsskrift (pp. 205-205), 2022. Historielärarnas förening, Historieläraranas Förening.
- Hamnell -Pamment, Y. (2022). Gymnasieelevers resonemang kring kemisk jämvikt. Kemilärarnas informationsbrev, 2022, 10-11.
- Blennow, K. (2021). Känslor och undervisning om kontroversiella samhällsfrågor. Religion & Livsfrågor, 2021. Föreningen lärare i religionskunskap.
- Holmström, O. (2018). Doktoranders behov av sammanhang och erkännande i forskarutbildningen : Erfarenheter från en intervjustudie med ensamarbetande doktorander vid Lunds universitet. Lärande i LTH. Genombrottet, Lunds tekniska högskola.
- Visa samtliga artiklar i facktidskrifter och populärpress (totalt 40 st)
Tidningsartiklar (5 av 61 st)
- Bosseldal, I. (2022). Hur utbildar vi lärare för det här?. Göteborgs-Posten, 34-34. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2021). Adjö, herr Nilsson. Göteborgs-Posten, 45-46. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Bosseldal, I. (2021). Hästen förmänskligas i litteraturen. Hippson. Hippson.
- Bosseldal, I. (2021). Ridsporten har en egen litterär genre. Hippson. Hippson.
- Bosseldal, I. (2021). Studentmössan har återfått sin politiska laddning. Göteborgs-Posten, 36-37. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Visa samtliga tidningsartiklar (totalt 61 st)
Övrigt (5 av 61 st)
- Nästesjö, J. (2024). Kompasser i förändrade utvärderingslandskap. Tankesmedjan Humtank.
- Persson, A. (2023). Den sociala interaktionens ramar : Kontinuitet och sprickor i Erving Goffmans ramanalyser.
- Persson, A. (2023). Frame Analysis : kognitiva, interaktiva och situationella aspekter i Goffmans ramanalys.
- Persson, A. (2023). Kunskap och utbildning.
- Persson, A. (2023). Samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Visa samtliga övrigt (totalt 61 st)