Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ÄUVD22
Denna kurs läses inom ämneslärarutbildningen. Den utlyses inte som fristående kurs så den kan inte sökas eller läsas av personer som inte är antagna till ämneslärarutbildningen.
I kursen introduceras teorier om barns och vuxnas utveckling och lärande. Eleven förstås med utgångspunkt i sitt sociala sammanhang och sin sociala bakgrund, exempelvis med hjälp av begrepp som genus, etnicitet och klass men också i förekommande fall med perspektiv hämtade ur barndoms- och ungdomskulturforskningen.
Kursen ska bidra till att studenterna utvecklar en fördjupad förståelse för sina framtida elever, deras bakgrund, utveckling och ibland heterogena förutsättningar. Syftet med det här upplägget är att utveckla studenternas förmåga att i sin framtida yrkesutövning bemöta alla elever och olika intressen på ett respektfullt sätt.
Kurstillfälle:
vårterminen 2024
Studiesätt:
heltid,
dagtid
Kursperiod:
2024-04-25 – 2024-06-02
Anmälningskod:
LU-59920
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs minst 15 hp från tidigare ämnesstudier inom ämneslärarutbildningen, eller motsvarande.
Lärare:
Sara Andersson,
Katarina Blennow,
Maria Gedoz Tieppo,
Agneta Gulz,
Linnea Khodiar,
Ulla Urde