Person
Biträdande universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post katarina.blennowuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11
Jag forskar i utbildningsvetenskap och undervisar på ämneslärarutbildningen. Mer specifikt har min vetenskapliga verksamhet hittills berört känslornas betydelse i samhällskunskapsundervisning, skolors arbete med nyanlända elever, samt lärarprofessionalism och lärarutbildning. Med min bakgrund som gymnasielärare och didaktiska forskningsexpertis är det dessutom viktigt för mig att ha en nära relation mellan forskning och undervisning.
Utöver mitt avhandlingsprojekt har jag de senaste åren arbetat i två större projekt som båda är utformade i nära samarbete med skolverksamma. Dels det internationellt komparativa projektet ”Schools towardsOrdinary Life” som handlar om skolors arbete med nyanlända elever, dels ett praktiknära projekt som undersöker elevgruppens betydelse för vad en skolakan bli och åstadkomma, skolbyggnadens betydelse för skolans sociala liv och hur personalgruppen hanterar konflikter kopplade till att försöka omsätta vision i verksamhet på en nyetablerad gymnasieskola.Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
- Social Science Education and Pluralist Swedish Classrooms
- Schools towards 'Ordinary Life' (forskningsledare)
- The Art of Belonging: Social integration of young migrants in urban contexts through cultural place-making
- Visioner och motstånd. En studie av formeringen av en skola och framväxten av en skolkultur.
Böcker (1 st)
Artiklar (5 st)
- Blennow, K. & Olson, M. (accepted/in press). Students’ narrative action in social studies teaching in Swedish upper secondary schools – limitations and openings. Acta Didactica Norden. Universitetet i Oslo.
- Blennow, K. & Grammes, T. (2022). Ethnographies of social science education. Journal of Social Science Education, 20. Sowi-online.
- Blennow, K. (2021). Förnuft och känsla : Om emotioners roll i kunskapsprocessen i samhällskunskap. Nordidactica, 2021, 1-19. CSD Karlstad.
- McIntyre, J., Neuhaus, S. & Blennow, K. (2020). Participatory parity in schooling and moves towards ordinariness : a comparison of refugee education policy and practice in England and Sweden. Compare, 50, 391-409. Routledge.
- Blennow, K. (2018). Leyla and Mahmood : Emotions in social science education. Journal of Social Science Education, 17, 66-70. Sowi-online.
Bokkapitel (1 st)
Konferensbidrag (7 st)
- Bosseldal, I., Blennow, K. & Malmström, M. (2022). Students as Policy Actors : the Student Perspective in the Establishment Process of a New School.
- McIntyre, J., Blennow, K. & Neuhaus, S. (2022). The Art of Belonging : Exploring the Potential of Cultural Place-Making for Social Inclusion of Young Forced Migrants in Europe.
- Blennow, K., Malmström, M. & Bosseldal, I. (2021). Visions and Resistance : The Establishment of a New School in a Marketized Educational Landscape.
- Blennow, K., Neuhaus, S. & McIntyre, J. (2018). A Comparison of Refugee Education Policy and Practice in England and Sweden: Participatory Parity in Schooling and Moves Towards Ordinariness.
- Stolle, E. P., Malmström, M. & Blennow, K. (2018). Crossing borders and pushing boundaries : Positioning, emotions, and liminality in teacher education. I Garbett, D. & Ovens, A. (Red.) Pushing boundaries and crossing borders : Self-study as a means for researching pedagogy (pp. 99-105). Self-Study of Teacher Education Practices (S-STEP).
- Blennow, K. (2017). The Gatekeeping of Social Science Education and the Struggle for Recognition in four Swedish Classrooms.
- Blennow, K. (2015). Social studies education in ethnically diverse classrooms.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Övrigt (2 st)
Undervisning
Biträdande universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post katarina.blennowuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11