Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "lektionsplanering" gav 63 sökträffar

Jiddisch: Grundkurs II för lärare

Kursen lägger stor vikt vid textläsning, textförståelse samt vid skriftlig och muntlig språkfärdighet. Kursen sätter ett större fokus på kunskaper om språk och litteratur än på föregående kurs (Jiddisch: Grundkurs I för lärare) och integrerar grundläggande ämnesdidaktik i undervisningen. Kursen fokuserar på översikt och analys av befintliga läromedel i jiddisch, kommunikativt och interaktivt läraThe course places great emphasis on text reading, text comprehension, written and oral language skills. The course places a greater focus on knowledge of language and literature than on the previous course (Yiddish: Intermediate Course I for Teachers) and integrates basic subject didactics in the teaching. The course focuses on overview and analysis of existing teaching materials in Yiddish, commu

Historia 2

Historia 2 utgör tillsammans med Historia 3 den andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet.  Du får praktiska didaktiska kunskaper samt kunskaper i akademiskt skrivande. Behörig att läsa kursen är den som har minst 15 hp från Historia 1 eller motsvarande. Kursens innehåll Historia 2 inleds med en didaktisk kurs om att un

Allmän civilrätt med juridikdidaktik

Denna distanskurs vänder sig i första hand till dig som vill komplettera din utbildning för att bli legitimationsbehörig eller för att kunna genomföra en kompletterande pedagogisk utbildning. Även andra som vill fortbilda sig är välkomna att söka kursen. Kursen ingår som delkurs på vår populära lärarlyftsutbildning, är väl utprovad och har en direkt koppling till ämnesplanens mål. Kursen är en öve

Straff- och processrätt med juridikdidaktik

Denna distanskurs vänder sig i första hand till dig som vill komplettera din utbildning för att bli legitimationsbehörig eller för att kunna genomföra en kompletterande pedagogisk utbildning. Även andra som vill fortbilda sig är välkomna att söka kursen. Kursen ingår som delkurs på vår populära lärarlyftsutbildning, är väl utprovad och har en direkt koppling till ämnesplanens mål. Kursen är en öve

No title

Förtydligande av kursmål i VFU 3 (ÄVGN03) och vad som krävs för att uppnå dessa Nedan presenteras kursmålen med koppling till bedömningsunderlagen (lektionsbesök, trepartssamtal, VFU-rapport) så att ni ser var ni kan visa på måluppfyllelse. Kursmål: VFU 3 ÄVGN03 Här redovisas kursmålet Kategori i VFU-rapporten där kursmålet ingår kunna identifiera elevers varierande förutsättningar och utgå från d

https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/uvet/lararutbildning/Foertydligande_av_kursmaal_i_VFU_3_och_vad_som_kraevs_foer_att_uppnaa_dessa_230830.docx - 2025-08-25

Har du några planer? Lärares planeringsarbete för undervisning i svenska och musik

Denna studie utgår från hypotesen att det finns mer läromedel av kvalitet som utgår från Lgr11, samt vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i svenskämnet än i musikämnet. Detta bekräftas under studiens gång. Bristen av läromedel gör att lärare ägnar mycket tid åt att skapa sitt eget material i musikämnet. Denna studie undersöker lärares tankar kring hur tillgången till läromedel i sveThis study starts with the hypothesis that there are more teaching aids that are designed in accord with Sweden’s latest curriculum Lgr11, based on science and proven experience in the subject Swedish than in music. This confirms later in the study. The lack of teaching aids means that teachers spend a lot of time on making teaching aids for the subject music. This study examines teachers’ thought

Den kompetente läraren - Yttre och inre ramfaktorer och deras inverkan på undervisning

Title: The competent teacher-external and internal frameworks and their influence on educational praxis. This thesis is about what kind of approach a teacher (may) consider when he is facing parameters that he can not do anything about, in this case represented by political, educational och social frameworks. One of the things a teacher can do to adapt to the situation is to see what possibilities

Rydbergdagarna

Rydbergdagarna är en tredagarskonferens för gymnasielärare i fysik som arrangeras av NRCF i samarbete med Kungliga Fysiografiska Sällskapet (KFS) i Lund. KFS finansierar rese- och boendestipendier för 30 deltagare från hela Sverige. Under dagarna ska lärare ta del av forskning i fysik och skapa spännande lektioner och elevaktiviteter som knyter an till forskningen. 2024, under de första Rydbergdag

https://www.nrcf.lu.se/fortbildning/konferenser/rydbergdagarna - 2025-08-25

No title

Lunds universitet Institutionen för utbildningsvetenskap Ämneslärarutbildningsprogrammet (ÄLU) 2023-08-30 VFU-rapport VFU 3 (ÄVGN03) Handledarens omdöme och studentens självvärdering med tillhörande bilagor Studentens namn: Studentens personnummer: Påbörjade studierna (termin-år): VFU-period, veckor: Program: Ämneslärarprogrammet Kurskod, termin och år: VFU-skola (namn, adress, telefonnummer): Han

https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/uvet/lararutbildning/VFU_3__AELU_AEVGN03_VFU_3_rapportmall__1___3_.docx - 2025-08-25

Att spela på elevers drömmar: en musiklärares ensemblepraktik på gymnasieskolans estetiska program

Föreliggande studie intresserar sig för hur en lärare kan tillvarata och skapa utrymme för elevers personliga drömmar, mål och visioner med att studera på det estetiska programmet inom ramen för ensembleundervisningen. Vidare undersöker studien hur en lärare, med utgångspunkt i elevernas drömmar, mål och visioner kan skapa förutsättningar för elever att känna motivation. Den tidigare forskning somThis study is interested in how a teacher can make use of and create space for students’ personal dreams, goals and visions by studying the aesthetic program within ensemble teaching. Furthermore, the study investigates how a teacher, based on the students’ dreams, goals and visions can create an environment where students can feel motivated. Previous research on the subject covers students’ desir

No title

Stöddokument för student och handledare vid planering och genomförande av VFU Helena Hörvin Billsten & Suzana Ristic Vi som jobbar med VFU på Institutionen för utbildningsvetenskap (UVET), Lunds universitet • Suzana Ristic – VFU-koordinator - VFU-placeringar - VFU-lärare - VFU utomlands • Helena Hörvin Billsten – Utbildningsledare - VFU – kursmål och bedömning - Kursansvarig - VFU-utvärdering och

https://www.uvet.lu.se/fileadmin/user_upload/uvet/lararutbildning/powerpoint/skal_2024_Helena_Suzana.pdf - 2025-08-25