Person

Biträdande universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Lärare
- Historia
- Historiska institutionen
Kontaktinformation
E-post helen.perssonuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
(biträdande universitetslektor)
Helgonavägen 3, Lund
(lärare)
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
(biträdande universitetslektor)
Box 192, 221 00 Lund
(lärare)
Internpost hämtställe
11
(biträdande universitetslektor)
30
(lärare)
I princip alla som sysslar med historia professionellt, inte minst i skolan, bedömer och värderar ständigt vad som är att anse som bra och dålig historia. Avhandlingen Historia i futurum: om progression i historia i läroböcker och styrdokument 1919-2012 (2018) syftar till att, med hjälp av historievetenskap, historiefilosofi och pedagogiska teorier, begripliggöra vari progression i ett enskilt ämne som historia egentligen består och hur synen på historieämnets relevans har förändrats under den valda perioden. Utgångspunkter: Historiekultur, historiemedvetande, historia som vetenskap och historia som liv och erfarenhet. För närvarande handlar min forskning om relationen mellan historieämnet i gymnasieskolan respektive högskolan, om synen på Ryssland i svenska läroböcker och om svensk emigration till Amerika under 1800-talet. Jag undervisar i historiedidaktik och i utbildningsvetenskap; om läroplansteori, utbildningshistoria och pedagogikens idéhistoria.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Mitt historiedidaktiska avhandlingsprojekt utgår från magisteruppsatsen som handlar om hur progression kan mätas och förstås i ett specifikt ämne, vilka olika hållningar det finns till att bli bättre i historia och hur progression kan bedömas i praktiken.Analysen bygger främst på Klas-Göran Karlssons terminologi kvantitet, kvalitet och relevans, eller fakta, tolkning och medvetande, och tre pedagogiska inritkningar om lärande lärande; fenomenografi, konstruktivism och det sociokulturella perspektivet. En av slutsatserna är att ett kvalificerat historiemedvetande, som ett mätbart tecken på att den studerande har blivit bättre i historia, kan liknas vid de tre pedagogiska inriktningarnas syn på progression i lärande som ett förändrat sätt att förstå världen och sig själv på.
Böcker (1 st)
Bokkapitel (4 st)
- Persson, H. & Sjöstrand, L. (2019). Mellan himmel och jord. Om den aldrig färdiga katedralen i Lund. I Karlsson, K.-G., Severinsson, E. & Zander, U. (Red.) I historiens virvlar. Biografiska betraktelser tillägnade Eva Helen Ulvros (pp. 60-81). Historiska Media.
- Persson, H. (2018). Kände Augustinus till atombomben? Om progression i historia. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 107-131). Studentlitteratur AB.
- Persson, H. (2015). Turkiet – en mörk kontinent? En historiekulturell analys av filmen Yol (1982) i svensk kontext. I Dietsch, J., Karlsson, M., Stenfeldt, J. & Zander, U. (Red.) Historia vid skiljevägen : Historiekulturella sonderingar när och fjärran (pp. 287-299). Agerings bokförlag.
- Persson, H. (2014). Historieämnets janusansikte. I Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 145-157). Lund University.
Konferensbidrag (2 st)
- Persson, H. (2014). Att definiera, identifiera och kvalificera kunskapsutveckling i historia.
- Persson, H. (2013). Kunskapsutveckling i historia.
Recensioner (15 st)
- Persson, H. (2020). Problemet med unga i grupp. Populär Historia, 29, 64-65. Bonnier Publications International, Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2020). Tron på spöken är ett evigt fenomen. Populär Historia, 29, 67-67. Bonnier Publications International, Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2019). Barntidningar inte till för alla barn. Populär Historia, 28, 68-68. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2019). Matens betydelse i krig. Populär Historia, 28, 69-69. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2018). Amerikafararnas dilemma. Populär Historia, 27, 66-67. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2018). Att överleva som överlevare. Populär Historia, 27, 68-68. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2018). Svensk klassiker inpå livet. Populär Historia, 27, 64-65. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2015). (Recension av) Lotta Olvegård, Herravälde. Är det bara killar eller? Andraspråkslärare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan. Historielärarnas Förenings Årsskrift, 2015, 228-229. Historielärarnas förening, Historieläraranas Förening.
- Persson, H. (2015). Faglig kunnskap i skole och lœrerutdanning. Nordiske bidrag til samfunnsfag og historiedidaktikk : Lise Kvande (red.). Scandia, 81, 153-155. Stiftelsen Scandia.
- Persson, H. (2014). Fakta och skvaller om befriat Paris. Populär Historia, 23, 67-67. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2013). Diskriminerat folk mitt i Europa. Populär Historia, 22, 68-68. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2013). Fogelström och hans stad. Populär Historia, 22, 67-67. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2012). Folkmord ur ett svenskt perspektiv. Populär Historia, 21, 65-65. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2012). Underhållande om ”Guds kanin”. Populär Historia, 21, 61-61. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2012). Vasaskeppet som tidsmaskin. Populär Historia, 21, 62-63. Bonnier Publications International, LRF Media.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (2 st)
Undervisning
Övriga uppdrag och meriter
Gymnasielärare i svenska och historia på denkommunala vuxenutbildningen i Kristianstad, 1999–2006.
Universitetsadjunkt i svenska och historia,Högskolan Kristianstad, 2004–2006.
Universitetsadjunkt i svenska, Högskolan Kristianstad,2006–2019
Doktorand i historia på Lunds universitet, 2012–2018.
Universitetslektor i utbildningsvetenskap medinriktning mot historia, Högskolan Kristianstad, 2019–2022
Forskare i historia på Lunds universitet, 50% 1 februari-30april och 1 februari-30 april 2021.
En månads medel från Lunds universitet tillförberedelsearbete med forskningsansökning under 2020.
Biträdande lektor i utbildningsvetenskap, Lundsuniversitet, 2022-
Övriga uppdrag
Vice ordförande i Sveriges universitetslärare och forskare (SULF), 2013-
Recensionsredaktör, Historielärarnas förenings årsskrift (HLFÅ), 2022-

Biträdande universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Lärare
- Historia
- Historiska institutionen
Kontaktinformation
E-post helen.perssonuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
(biträdande universitetslektor)
Helgonavägen 3, Lund
(lärare)
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
(biträdande universitetslektor)
Box 192, 221 00 Lund
(lärare)
Internpost hämtställe
11
(biträdande universitetslektor)
30
(lärare)