Person

Universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post martin.malmstromuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11
Jag är sedan 2017 filosofie doktor i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärares yrkesutövning och lärarkunskapens vetenskapliga utveckling. Tidigare har jag arbetat som gymnasielärare i svenska och engelska i ett tiotal år och är filosofie licentiat i svenska med didaktisk inriktning. Min forskning handlar om skrivande, särskilt synen på skrivande. Jag undervisar i olika UVK-kurser (Utbildningsvetenskaplig kärna) och handleder examensarbeten i ämneslärarutbildningen och på musikhögskolan i Malmö.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Böcker (2 st)
- Malmström, M. (2017). Synen på skrivande : Föreställningar om skrivande i mediedebatter och gymnasieskolans läroplaner. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Malmström, M. (2012). Tillbaka till texten. Derivativt skrivande i en svensk gymnasieklass. Malmö högskola. Licentiatavhandling.
Artiklar (3 st)
- Serder, M. & Malmström, M. (2020). Vad talar vi om när vi talar om praktiknära forskning?. Pedagogisk forskning i Sverige, 25, 106-109. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Malmström, M. (2018). How Do You Think It Feels? : On Being the Epitome of Pseudoscience. Confero - Essays on Education, Philosophy and Politics, 6, 13-34. Linköping University Electronic Press.
- Malmström, M. (2018). Kan våra studenter svenska? : En undersökning av gymnasisters lösningar av det centrala/nationella provets skrivdel. Educare - Vetenskapliga Skrifter, 1-27. Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Bokkapitel (5 st)
- Malmström, M. (2019). Jag rear ut min själ : Om marknadsföringsprosa i en gymnasieskolas informationsbroschyr. I Blennow, K., Brunnström, P. & Örbring, D. (Red.) Skrifter med historiska perspektiv, En historiker korsar sitt spår : En vänbok till Roger Johansson om att lära sig av historien och lära ut historia (pp. 239-254). Holmbergs.
- Malmström, M. (2019). Mina eller våra karaktärer?. I Ehriander, H. (Red.) Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet, 0347-5387 ; nr 148, Att skriva barn- och ungdomslitteratur (pp. 205-218). Studentlitteratur AB.
- Malmström, M. (2018). Högtidsdag i Svenska Akademien : dåtida och samtida föreställningar om studenters skrivande. I Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016 (pp. 99-107). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Malmström, M. (2018). Lärarutbildningseländet – forskare och lärarutbildare i en korseld av sanningar. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen (pp. 200-216). Liber.
- Malmström, M. (2012). Derivativt skrivande i en svensk gymnasieklass. I Adelmann, K. & Brännström, M. (Red.) Licentiaterna talar i egen sak : rapport från Symposium i Malmö 25 november 2011 med Forskarskolan/Lärarlyftet inom SMDI (pp. 62-71). Malmö högskola.
Konferensbidrag (2 st)
- Stolle, E. P., Malmström, M. & Blennow, K. (2018). Crossing borders and pushing boundaries : Positioning, emotions, and liminality in teacher education. I Garbett, D. & Ovens, A. (Red.) Pushing boundaries and crossing borders : Self-study as a means for researching pedagogy (pp. 99-105). Self-Study of Teacher Education Practices (S-STEP).
- Malmström, M., Örbring, D. & Grahn, M. (2015). Skolämnenas uppgång, fall och renässans i skolans läroplaner.
Recensioner (1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (3 st)
- Malmström, M. (2018). Skrivkrisgenren i historiskt ljus. Vägval i skolans historia : tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2017. Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Malmström, M. (2016). Lgy 70 och synen på skrivande. Vägval i skolans historia : tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2015. Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Malmström, M. (2015). Den amerikanska mardrömmen. Skola & Samhälle. Malmö: Föreningen skola och samhälle.
Tidningsartiklar (1 st)
Undervisning

Universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post martin.malmstromuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11