Resultaten öppnar för diskussion om hur skrivverktyg och språkstrategier kan användas även i nationella prov.
– Eleverna började plötsligt intressera sig för vilka språk deras klasskamrater kunde, och skillnaden i status mellan språken suddades ut, säger Tina Gunnarsson.
Studien bygger på en klassrumsintervention med sex lektioner i årskurs 9, där 48 flerspråkiga elever deltog. De fick undervisas i uppsatsskrivande med hjälp av olika skrivverktyg – både digitala och fysiska – och tilläts växla fritt mellan alla sina språk under arbetet.
Resultaten visar att transspråkande inte bara ökade elevernas självtillit och skrivförmåga, utan även bidrog till ett mer inkluderande klassrumsklimat. En central slutsats är att tillgång till skrivverktyg och möjlighet att använda alla språk kan vara avgörande för elevers resultat vid prestationsuppgifter, som till exempel nationella prov. Gunnarsson menar att det är dags att diskutera om samma möjligheter bör finnas i engelska som redan gäller i svenska.
– Många elever berättade att de använde skrivverktygen mindre än väntat, eftersom vetskapen om att de fanns ökade tilliten till den egna förmågan. Känslan av trygghet i sig blev ett stöd, säger Tina Gunnarsson.
Om avhandlingen
Titel: Affordances and Limitations of Translanguaging and Writing Tools: A Study of Emergent Multilingual Students’ Writing in EFL. Läs hela avhandlingen här.