Person
Gästlärare
- Högskolepedagogisk utveckling, AHU
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post peter.svenssonfek.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
- Årsstämman som ritual: En kulturanalys av möten mellan styrelser, företagsledningar, revisorer och aktieägare
- Redovisningens språk i kommunala verksamheter: En studie av årsredovisningar i kommuner
- Redovisningens språk: Finansiell rapportering som organisationskommunikation
- The Annual Report - Words, images, numbers
Böcker (5 st)
- Paulsson, A., Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2023). Bolagsstämman : Ritualer, kultur, normer och språk. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. & Styhre, A. (2021). Kritiskt tänkande. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. (2019). Diskursanalys. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. & Östberg, J. (2016). Marknadsföring, människor och interaktion. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. (2004). Setting the Marketing Scene: Reality Production in Everyday Marketing Work. Lund Business Press. Doktorsavhandling.
Redaktörskap (2 st)
- Ahrne, G. & Svensson, P. (accepted/in press). (Red.) Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
- Svensson, P. & Ahrne, G. (2015). (Red.) Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
Artiklar (21 st)
- Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2020). Corporate dreams – appropriate aspirations and the building of trust in annual reports. Studies in Communication Sciences, 20, 77-91. Elsevier.
- Svensson, P. (2020). "Projekt" måste vara det fulaste ordet i akademin. Universitetsläraren, 2020. Stockholm : Sveriges universitetslärarförbund (SULF).
- Rahm, H., Skärlund, S. & Svensson, P. (2019). Monopolets moral : de nordiska alkoholmonopolens legitimeringsarbete. Sakprosa, 11.
- Svensson, P. (2019). Varför är digitalisering av högskolan så viktig?. Universitetsläraren, September 2019. Stockholm : Sveriges universitetslärarförbund (SULF).
- Sandell, N. & Svensson, P. (2017). Writing write-downs : the rhetoric of goodwill impairment. Qualitative Research in Accounting and Management, 14, 81-102. Emerald Group Publishing Limited.
- Sandell, N. & Svensson, P. (2016). The Language of Failure: The Use of Accounts in Financial Reports. International Journal of Business Communication, 53, 1-22. SAGE Publications.
- Svensson, P. (2015). Konsumismen. Organisation & Samhälle. Föreningen Företagsekonomi i Sverige.
- Egan-Wyer, C., Muhr, S. L., Pfeiffer, A. & Svensson, P. (2014). The ethics of the brand. Ephemera: Theory and Politics in Organization, 14. www.ephemerajournal.org.
- Lim, M. & Svensson, P. (2013). Embedding Critique in the University: A New Role for Critical Marketing Education?. Journal of Applied Research in Higher Education, 5, 32-47. Emerald Group Publishing Limited.
- Rennstam, J. & Svensson, P. (2012). Att skapa en civil ekonom: Civilekonomprogrammet som en marknadsdriven utbildning. Nordiske Organisasjonsstudier, 77-90. Fagbokforlaget.
- Svensson, P. & Stenvoll, D. (2011). Contestable contexts: the transparent anchoring of contextualization in text-as-data. Qualitative Research, 11, 570-586. SAGE Publications.
- Svensson, P., Spoelstra, S., Pedersen, M. & Schreven, S. (2010). The excellent institution. Ephemera: Theory and Politics in Organization, 10, 1-6. www.ephemerajournal.org.
- Svensson, P. (2009). Att slippa lita på sig själv: Marknadsföringen av juristutbildningen och produktionen av professionellt självförtroende. Rättfärd, 32, 3-25.
- Svensson, P. (2009). Embracing Left and Right Image Repair and Crisis Communication in a Polarized Ideological Milieu. Management Communication Quarterly, 22, 555-576. SAGE Publications.
- Svensson, P. (2009). From re-presentation to re-creation: Contribution to a radicalisation of linguistically turned interviewing in management studies. Qualitative Research in Organization and Management, 4, 168-185. Emerald Group Publishing Limited.
- Schreven, S., Spoelstra, S. & Svensson, P. (2008). Alternatively. Ephemera: Theory and Politics in Organization, 8, 129-136. www.ephemerajournal.org.
- Wenglén, R. & Svensson, P. (2008). Den skickligt inkompetente chefen. Sociologisk Forskning. Sveriges Sociologförbund.
- Sliwa, M., Spicer, A. & Svensson, P. (2007). Writing in the Margins is Being Elsewhere. Always. Ephemera: Theory and Politics in Organization, 7, 499-504. www.ephemerajournal.org.
- Svensson, P. (2007). Producing Marketing: Towards a Social-Phenomenology of Marketing Work. Marketing Theory, 7, 271-290. SAGE Publications.
- Svensson, P. (2006). Marketing Marketing: The Professional project as a Micro-Discursive Accomplishment. Research in the Sociology of Organizations, 24, 349-381. Emerald Group Publishing Limited.
- Svensson, P. (2005). Strangers in the Neighborhood: On the Loss of ‘Society’. Journal of Macromarketing, 25, 219-221. SAGE Publications.
Bokkapitel (24 st)
- Svensson, P. (accepted/in press). Critical Studies of Marketing Work. I Tadajewski, M., Higgins, M., Denegri-Knott, J. & Varman, R. (Red.) The Routledge Companion to Critical Marketing (pp. 155-171). Routledge.
- Svensson, P. (accepted/in press). Silent IKEA: The Negativity and Politics of Retail Image in the IKEA catalogue. I Burt, S., Johansson, U. & Thelander, Å. (Red.) Consuming IKEA. Lund Business Press.
- Svensson, P. & Wästerfors, D. (2022). Om samhällsvetenskapens natur. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder (pp. 17-23). Liber.
- Alvesson, M. & Svensson, P. (2020). Över- och understyrning : - frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen. I Alvesson, M. & Sveningsson, S. (Red.) Ledning och (sned-)styrning i högskolan (pp. 52-76). Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. (2020). Den undranslösa företagsekonomin. I Alvehus, J. & Ericsson, D. (Red.) Om undran inför företagsekonomin. Santérus förlag.
- Ulver, S. & Svensson, P. (2020). Symbolic Interactionism. I Eriksson-Zetterquist, U., Hansson, M. & Nilsson, F. (Red.) Theories and Perspectives in Business Administration. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. (2019). Motverka!. I johnsson, a., brechensbauer, a., grafström, m. & johnssonbrechensbauergrafström, m. k. (Red.) Kampen om kunskap: Akademi och praktik. Santérus förlag.
- Svensson, P. (2018). Hårda siffror och mjukt prat. Årsbok / Vetenskapssocieteten i Lund, Årsbok 2018: Vetenskapssociteten i Lund, 2018, 103-113.
- Rennstam, J. & Svensson, P. (2017). The rise and fall of a management education programme : The tension between academic and vocational education in business schools. I Huzzard, T., Benner, M. & Kärreman, D. (Red.) The Corporatization of the Business School : Minerva Meets the Market (pp. 165-181). Routledge.
- Svensson, P. (2017). Marketing Megalomania : The Madness of Brand Management. I Bertilsson, J. & Tarnovskaya, V. (Red.) Brand Theories : Perspectives on Brands and Branding (pp. 265-280). Studentlitteratur AB.
- Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2016). Drömmen om företaget. I Wallberg Gustafsson, A., Holm, L., Lundin, K., Rahm, H. & Tronnier, M. (Red.) Svenskans beskrivning, Svenskans beskrivning 34 : förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014 (pp. 399-411), 34. Lund University.
- Spoelstra, S. & Svensson, P. (2016). Critical performativity: the happy end of critical management studies?. I Prasad, A., Prasad, P., Mills, A. J. & Mills, J. H. (Red.) Routledge Companion to Critical Management Studies. Routledge.
- Svensson, P. (2014). Att spela med eller inte? Existentiella grubblerier efter festen. I Eldén, S. & Jonsson, A. (Red.) Efter festen : Om konsten att utvecklas från doktor till docent. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. (2014). Thickening Thick descriptions : Overinterpretations in Critical organizational Ethnography. I Huzzard, T. & Jeanes, E. (Red.) Critical management research: Reflections from the Field. SAGE Publications.
- Svensson, P. (2013). Den intima marknaden : Marknadssamhället och dess människor. I Hasselbladh, H. & Holmqvist, M. (Red.) Företagsekonomin och samhället. Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. & Stenvoll, D. (2013). Risky Readings : The Virtue of Overinterpretations and Speculations in Political Discourse Analysis. I Fløttum, K. (Red.) Discourse Approaches to Politics, Society and Culture, Speaking of Europe : Approaches to complexity in European political discourse, 49. John Benjamins Publishing Company.
- Ahrne, G. & Svensson, P. (2011). Akademiskt skrivande. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
- Ahrne, G. & Svensson, P. (2011). Kvalitativa metoder i samhällsvetenskapen. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
- Svensson, P. (2011). Teorins roll i kvalitativ forskning. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
- Svensson, P. & Ahrne, G. (2011). Att designa ett kvalitativt forskningsprojekt. I Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.) Handbok i kvalitativa metoder. Liber.
- Saren, M. & Svensson, P. (2009). Critical Marketing Studies. The Oxford Handbook of Critical Management Studies, 371-391. Oxford University Press.
- Svensson, P. & Alvesson, M. (2008). Qualitative Interview. I Thorpe, R. & Holt, R. (Red.) The Sage Dictionary of Qualitative Management Research. SAGE Publications.
- Svensson, P. (2007). Marknadsföringsarbete. I Mats, A. & Stefan, S. (Red.) Organisationer, ledning och processer (pp. 415-455).
- Svensson, P. (2006). Värdet av konsultkunskap. I Tobias, L. & Marcus, P. (Red.) Pengar: Människan och hennes betalningsmedel (pp. 63-94). Studentlitteratur AB.
Konferensbidrag (5 st)
- Amnér, G., Badersten, B. & Svensson, P. (2018). Dilemman vi lever. I Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Pedagogiska dilemman: Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016 (pp. 15-28), 2016. Humanistiska och teologiska fakulteterna.
- Holmberg, R., Larsson, M. & Svensson, P. (2012). Leading in the cage: Managing the tension between reality and employee surveys.
- Holmberg, R., Larsson, M. & Svensson, P. (2011). Measuring and organizing: The employee survey as a performative device.
- Larsson, M., Holmberg, R. & Svensson, P. (2011). Managing the employee survey: Leadership as negotiation of complexity or The art of leading in the cage.
- Holmberg, R., Larsson, M. & Svensson, P. (2010). Leadership skills and the use of conceptual models.
Rapporter (1 st)
Working papers (3 st)
- Sandell, N. & Svensson, P. (2012). The Language of Failure: Verbal Accounts in Financial Reports. Working Paper Series. Lund Institute of Economic Research.
- Svensson, P. (2010). Doing Value: Exclusion and Inclusion in Management Consultant-Client Interactions.
- Svensson, P. & Kärreman, D. (2008). The Non-impossibility of Empirical Findings: A New Language of Generalizations in Organizational Discourse Analysis. Lund Institute of Economic Research.
Recensioner (4 st)
- Svensson, P. (2018). Manifest för en ny realism, Maurizio Ferraris (Översättning av Ida Andersen), Daidalos, 2014. Organisation & Samhälle, 2018. Föreningen Företagsekonomi i Sverige.
- Svensson, P. (2017). Between the world and me. Bokkrönika av Peter Svensson. Organisation & Samhälle, 2017. Föreningen Företagsekonomi i Sverige.
- Svensson, P. (2011). Language and the Market Society: Critical Reflections on Discourse and Dominance. Organization, 18, 585-589. SAGE Publications.
- Svensson, P. (2011). Managing Service Firms: The Power of Managerial Marketing. Scandinavian Journal of Management, 27, 155-156. Elsevier.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (7 st)
- Svensson, P. (2019). Ett verktyg är aldrig neutralt: Slutreplik. Universitetsläraren. Stockholm : Sveriges universitetslärarförbund (SULF).
- Sandell, N., Sjöblom, M. & Svensson, P. (2018). Berättelserna i "VD har ordet" - i dialog med omvärlden. Balans Fördjupning, 14-17. FAR.
- Sandell, N. & Svensson, P. (2017). Retoriska trick i årsredovisningar. Kommunal ekonomi, 2017, 30-32. Föreningen Sveriges Kommunalekonomer, Kommunalekonomernas förening.
- Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2016). Att skriva och läsa goodwill : Tre språkperspektiv på beskrivningar av förvärvet. Balans: tidskrift för redovisning och revision, 2016, 10-12. Föreningen Auktoriserade revisorer, FAR Akademi.
- Rahm, H., Sandell, N. & Svensson, P. (2016). Räkna med språk : Om årsredovisningens vardagsspråk. Organisation & Samhälle. Föreningen Företagsekonomi i Sverige.
- Sandell, N. & Svensson, P. (2014). ”Det var inte mitt fel” – Om goodwillnedskrivningar och ansvarstagande i finansiella rapporter. Balans: tidskrift för redovisning och revision, 21-24. Föreningen Auktoriserade revisorer, FAR Akademi.
- Sandell, N. & Svensson, P. (2012). Verbala trolleritrick i finansiella rapporter. Balans: tidskrift för redovisning och revision, 31-33. Föreningen Auktoriserade revisorer, Föreningen Auktoriserade revisorer.
Tidningsartiklar (4 st)
- Svensson, P. (2020). Corona och den ovissa vetenskapen. Dalademokraten.
- Sandell, N., Sjöblom, M. & Svensson, P. (2018). Forskare: VD har ordet - men använder det inte. Dagens arena.
- Svensson, P. (2017). Samverkan får inte hota fri kritisk forskning. Dalademokraten.
- Svensson, P. & Rahm, H. (2017). Forskare: Årsredovisningar är en kulturell ritual. Dagens arena.
Handledning vid Lunds universitet (2 st)
- Nascimento, A. (2017). Funding Matters: A Study of Internationalization Programs in Science, Technology and Innovation. Printed in Sweden by Media-Tryck, Lund University. Doktorsavhandling.
- Cerne, A. (2008). Working with and Working on Corporate Social Responsibility: The Flexibility of a Management Concept. Lund Studies in Economics and Management, 103. Lund Institute of Econonomic Research. Doktorsavhandling.
Gästlärare
- Högskolepedagogisk utveckling, AHU
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post peter.svenssonfek.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11