Person

Handledare
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post david.orbringuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11
Född 1981. Utbildad lärare i geografi och svenska för grundskolans senare år och gymnasiet. Studerat etnologi och sociologi. Utbildad i Lund och Malmö. Sekreterare i Geografilärarnas Riksförening. Föreningsredaktör för tidskriften Geografiska Notiser. Författare av läromedel.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Forskningens syfte är att ge ny insikt i vilka intentioner och vilken bakgrund som är till grund för konceptet förmågor i geografi i lgr11, samt i hur geografilärare i årkurs 7-9 beskriver och uppfattar konceptet. Ytterligare ett syfte är att sätta ovanstående insikt i relation till nationell och internationell forskning i geografi såväl ämnesmässig som utbildningsvetenskaplig.
Min forskning är kvalitativt lagd och genomförs med videoinspelning, kommentarer av inspelade lektioner och intervjuer. Tanken är att intervjua åtta geografilärare som arbetar med åk 7-9. Videoinspelningarnas syfte är att fungera som reflektionsunderlag och empiri till kommentarer och intervjuer. Efter inspelad lektion tittar läraren på lektionen och kommenterar fritt det som sker. Jag kommer sedan återkomma för att göra en större intervju med läraren. Jag kommer även intervju personer inblandade i processen med skapa kursplanerna i lgr11 med fokus på geografi.
Böcker (5 st)
- Örbring, D. (2021). Making a curriculum : A study of knowledge in Swedish School geography. Lund Studies in Educational Sciences, 14. Lunds universitet, Media-Tryck. Doktorsavhandling.
- Örbring, D. (2015). Utkik 4-6 Geografi. Utkik. Gleerups Utbildning AB.
- Örbring, D. (2015). Utkik 4-6 Geografi Interaktiv lärarbok. Gleerups Utbildning AB.
- Örbring, D., Myrenberg, L., Brorson, J. & Thorstensson, P. (2013). SOL 4000 Geografi 9 Lärarhandledning. SOL 4000. Natur och kultur.
- Örbring, D., Myrenberg, L., Brorson, J. & Thorstensson, P. (2012). SOL 4000 Geografi 8 Lärarhandledning. SOL 4000. Natur och kultur.
Artiklar (2 st)
- Örbring, D. & Bladh, G. (2016). Geocapabilities : en plattform för ämnes- och professionell utveckling i skolgeografin. Geografiska notiser, 155-160. Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2014). Geografiska perspektiv i utbildning av lärare i samhällskunskap. Nordidactica, 2014, 41-52. CSD Karlstad.
Bokkapitel (4 st)
- Örbring, D. & Grahn, M. (2018). Betyg och bedömning. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen (pp. 132-147). Liber.
- Örbring, D. (2017). Geographical and Spatial Thinking in the Swedish Curriculum. I Brooks, C., Butt, G. & Fargher, M. (Red.) International Perspectives on Geographical Education, The Power of Geographical Thinking (pp. 137-150). Springer International Publishing.
- Örbring, D. (2016). Geografiska perspektiv i humanistisk och teologisk utbildning. I Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014 (pp. 61-70). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Örbring, D. & Molin, L. (2016). Sweden : Past Didactic Influence and Present Efforts to Create Learning Progressions. I Muñiz Solari, O., Solem, M. & Boehm, R. (Red.) International Perspectives on Geographical Education, Learning Progressions in Geography Education : International Perspectives (pp. 55-74). Springer International Publishing.
Konferensbidrag (15 st)
- Sandahl, J., Dessen Jankell, L. & Örbring, D. (2019). Powerful Geographical Knowledge and Geographical Thinking Concepts : Lessons from History Education.
- Winchip, E., Örbring, D., Milner, A., Perez Navarro, C. & Barco Lillo, B. (2018). Negotiating ‘Voice’ in the Space Between: Using digital platforms for transformative and transnational knowledge production.
- Örbring, D. (2017). Thinking geographically in the Swedish curriculum for compulsory school.
- Brooks, C., Seow, T., Örbring, D., Arenas, A., Salinas, V., Einarsson, E., Otero-Auristondo, M. & Martins, F. (2017). Geographical Knowledge Disparities : Regional variation in conceptions of school and academic geography and the influence on teachers and curriculum.
- Örbring, D. & Miao, X. (2016). Connecting policy and practice : Geography education in China and Sweden.
- Örbring, D. & Miao, X. (2016). Re-contextualising development in teaching school geography : teachers’ story in Sweden and China.
- Örbring, D. (2015). Abilities in geography in compulsory school in Sweden. [Publication information missing].
- Örbring, D. (2015). ABILITIES IN GEOGRAPHY IN COMPULSORY SCHOOL IN SWEDEN – AN INTERNATIONAL COMPARATIVE PERSPECTIVE.
- Örbring, D. (2015). Den senaste forskningen om undervisning i geografi, i ett internationellt och nationellt perspektiv med fokus på kursplanens förmågor.
- Örbring, D. (2015). Kunskap i skolan : ämnesspecifika förmågor. [Publication information missing].
- Örbring, D. (2015). Thinking geographically and Spatial thinking in the Swedish curriculum in geography. [Publication information missing].
- Malmström, M., Örbring, D. & Grahn, M. (2015). Skolämnenas uppgång, fall och renässans i skolans läroplaner.
- Örbring, D. (2014). Geografiämnets didaktik i humanistisk utbildning. [Publication information missing].
- Örbring, D. (2014). Geographical abilities in geographical education in upper secondary school in Sweden. [Publication information missing].
- Örbring, D. (2014). Geography teachers’ views on abilities in geographical education in upper secondary school in Sweden. [Publication information missing].
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (17 st)
- Örbring, D., Grahn, M. & Colliander Celik, Å. (2016). Pokémon Go : Ämnesdidaktiska hörnet. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D., Jankell, L. & Wakeham, K. (2016). Ämnesdidaktiska hörnet : hållbar utveckling och skolgeografi. Geografiska notiser, 5-16. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D., Persson, Y. & Lund, K. (2016). Trygga villkor för forskare ger bättre forskning. Lundagård, 11-11. Lundagård, Lundagård.
- Einarsson, E. & Örbring, D. (2016). Ämnesdidaktiska hörnet : skolämnet geografi i relation till geologi. Geografiska notiser, 61-63. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet : Begrepp om länder. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet : Tänka geografiskt. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet : workshop om begripliga begrepp. Geografiska notiser, 73, 141-142. Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. & Bagoly-Simó, P. (2015). Besök vid Humboldt-Universität zu Berlin. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. & Colliander Celik, Å. (2015). Ämnesdidaktiska hörnet - georgafiappar i undervisningen. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2014). Ämnesdidaktiska hörnet - "Literary Geography". Geografiska notiser, 3-5. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2014). Ämnesdidaktiska hörnet - Croqius. Geografiska notiser, 47-48. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2014). Ämnesdidaktiska hörnet - Fältstudier. Geografiska notiser, 101-103. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2014). Ämnesdidaktiska hörnet : rapport från IGU Regional Conference 2014. Geografiska notiser. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2013). Ämnesdidaktiska hörnet. Geografiska notiser, 2013, 100-101. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2013). Ämnesdidaktiska hörnet - Geografiska verktyg. Geografiska notiser, 143-144. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2013). Forskning om förmågor i geografi i den svenska skolan åk 7–9. Geografiska notiser, 71, 103-104. Geografilärarnas Riksförening, Geografilärarnas Riksförening.
- Örbring, D. (2008). Bamse och naturen : en ekokritisk studie. Bild och bubbla, 175, 46-54. Seriefrämjandet, Seriefrämjandet.
Övrigt (14 st)
- Bernmalm, E. & Örbring, D. (2018). Time to talk about student mental health.
- Karlsson, J. & Örbring, D. (2018). Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (ämnesspecifik text: religionskunskap). Skolverket.
- Splendido, F. & Örbring, D. (2018). Att ta tillvara och bygga vidare på tidigare kunskaper (ämnesspecifik text: geografi). Skolverket.
- Splendido, F. & Örbring, D. (2018). Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: religionskunskap). Skolverket.
- Splendido, F. & Örbring, D. (2018). Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: geografi). Skolverket.
- Örbring, D. (2017). What is knowledge in school?. Raising Voices in Education.
- Grahn, M. & Örbring, D. (2017). NE Geografi 7-9. Nationalencyklopedin.
- Örbring, D. & Bladh, G. (2016). GeoCapabilities : Glossary in Swedish. GeoCapabilities.
- Örbring, D. (2015). Seminar: GeoCapabilities: curriculum-making and powerful knowledge - an international collaboration.
- Örbring, D. (2012). Är det sant? - Lärarhandledning. Sveriges Utbildningsradio AB.
- Örbring, D. (2012). Geografens testamente – Norden - Lärarhandledning. Sveriges Utbildningsradio AB.
- Örbring, D. (2012). Mediatiden - Lärarhandledning. Sveriges Utbildningsradio AB.
- Örbring, D. (2011). Extreme places with Björnulf - Lärarhandledning. Sveriges Utbildningsradio AB.
- Örbring, D. (2010). Geografens testamente- eller Den stora Sverigeresan - Lärarhandledning. Sveriges Utbildningsradio AB.
Övriga uppdrag och meriter
Gästlärare vid Humboldt universitet
https://www.geographie.hu-berlin.de/abteilungen/didaktik/mitarbeiter
Projektledare – Kommunicera ämnesdidaktisk forskning i geografi. Helsingborg stad 2014
Webmaster – Lunds doktorandkår – 2014
Informationsansvarig i arbetsutskottet vid humanisternas och teologernas doktorandråd. 2014
Ledamot i styrgruppen för forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Vid utbildningsvetenskapliga institutionen – Lunds universitet. Sedan VT 2014.
Doktorandrepresentant för institutionen i utbildningsvetenskap. Vald 2013, 2014
Vetenskap I Skolan (VIS). Jag är en så kallad VIS-lärare och vill på det sättet fungera som en länk mellan forskning och praktik. 2013 - Pågående www.visvis.se
Projektledare i Forskningsnätat Skåne. Anordnar och bokar in forskare och vetenskap till främst gymnasieskolor i Skåne. http://www.forskningsnatet.se/ 2013 – pågående
Projekt:
• Vi förändrar klimatet – föreläsning och diskussion. Med Markku Rummukainen professor i klimatologi vid Lunds universitet och koordinator i klimatfrågor vid SMHI. HT-2013
• Byggnadsenergi. VT-2014
• Valet 2014. HT-2014
Enskild firma - Örbrings läromedel. Jag driver sedan 2012 en enskild firma där jag skriver läromedel. www.orbringslaromedel.se. Uppdrag från - Gleerups, Natur & Kultur och Utbildningsradion. För exempel se publikationer.
Vinnare av Retorikmatchen 2012. Under läsåret 2011/2012 tog jag mina dåvarande elever i grundskolan till vinst i UR:s rikstäckande tävling i retorik.
Granskningsuppdrag - NE Nationalencyklopedin AB.
Föreningsredaktör för tidskriften Geografiska Notiser, även skribent. Sedan våren 2012.
Sekreterare i Geografilärarnas riksförening. Sedan våren 2008.
Ledamot i styrelsen för södra kretsen i Geografilärarnas Riksförening. Vald våren 2014.

Handledare
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post david.orbringuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11