Person
Professor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post anders.perssonuvet.luse
Telefon 046–222 69 48
Mobil 070–302 01 36
Rum MNO:M308e
Besöksadress
Sölvegatan 16, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11
Fil.dr. 1991 i sociologi. Professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet.
I min forskning intresserar jag mig främst för: skola som institution i relation till utbildning och kunskap; maktutövning; och social interaktion. En viktig inspirationskälla för mig är den kanadensisk-amerikanske sociologen Erving Goffman (1922-82) som jag skrivit om i böckerna "Ritualisering och sårbarhet" (Liber förlag 2012) och "Framing Social Interaction. Continuities and Cracks in Goffman´s Frame Analysis" (Routledge 2018).
Läs mer om min forskning på min personliga hemsida "Social interaktion" (länk här intill).
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
- Göra lärarutbildning - samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Göra lärarutbildning - samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing
- Göra lärarutbildning - samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Persson, Anders (1991). Maktutövningens interna dynamik. Samspel och motsättningar i skola och lönearbete. Diss. Lund: Lunds universitet.
- "Avlönat och oavlönat pedagogiskt arbete i grundskolan", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd. (forskningsledare)
- "Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer", finansiär: Svenska kommunförbundets FoU-råd.
- "Högestadsprojektet - forskningscirkel kring och studie av en medbestämmandemodell", finansiär: Lunds universitet och Landsorganisationens centrala fackliga studiekommitté.
- "Lärare och förändring", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
- "Maktutövning i den obligatoriska skolan", finansiär: Forskningsrådsnämnden. (forskningsledare)
- "På skolutvecklingsarenan - när skolan som vision och skolan som verksamhet möts", planeringsanslag från Vetenskapsrådet.
- "Studentinflytandeprojektet", finansiär: Sociologiska institutionen och Utvärderingsenheten vid Lunds universitet (forskningsledare)
- "Studie av masterutbildning i aktionslärande", finansiär: forskningstemat "Skolans arbetsliv" inom Arbetslivsinstitutet.
- "Ullaredsprojektet - studie av en pågående arbetsmarknadskonflikt mellan företaget Ge-Kås i Ullared och Handelsanställdas förbund", finansiär: Arbetslivscentrum.
- "Utvärdering av Resurscentrum för mångfaldens skola i Malmö", finansiär: Malmö Stad.
- "Villkor i arbete med människor", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
- "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
- ”Räddningstjänstutbildning för brandingenjörer - en utvärdering”, finansiär: Räddningsverket. (forskningsledare)
- Forskningsprogrammet "Skolkultur - framgångsfaktor?", finansiär: Svenska kommunförbundets FoU-råd.
- Livssituation, meningsproduktion och politisk förändring finansiär: HSFR
- Praktiknära forskning i samverkan mellan lärosäten med lärarutbildningar och skolhuvudmän
- Praktiknära forskning: medlem av den s.k. Uppsalanodens styrgrupp
- Skolsegregationsprojektet/Valet till gymnasieskolan i Stockholmsregionen 1980, finansiär: Skolöverstyrelsen/Stockholms läns landsting.
- Skolsociologi – studier av lärares och elevers sociala interaktion i skolan
- Forskarnätverket ”Transnational Tendencies and Nordic School Development”, finansiär: Nordforsk.
- The Future of Academic Leadership - ASG, Pufendorf IAS
- Ansvarig för forskarseminariet vid Arbetslivsinstitutet Syd i Malmö 2001-2003.
- Vetenskaplig ledare för "Skolans arbetsliv", nationellt forskarnätverk inom Arbetslivsinstitutet.
Böcker (19 st)
- Persson, A. (2018). Framing Social Interaction : Continuities and Cracks in Goffman's Frame Analysis. Routledge.
- Persson, A. (2016). Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Tredje upplagan. Myndigheten för tillgängliga medier.
- Persson, A. (2015). Ritualisering och sårbarhet : ansikte mot ansikte med Goffmans perspektiv på social interaktion. Myndigheten för tillgängliga medier.
- Persson, A. (2014). Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Tredje upplagan. Carlsson Bokförlag.
- Persson, A. (2012). Ritualisering och sårbarhet : ansikte mot ansikte med Goffmans perspektiv på social interaktion. Liber.
- Jönsson, L.-E., Persson, A. & Sahlin, K. (2011). Institution. Begreppbart. Liber.
- Andersson, G. & Persson, A. (2010). Coaching och handledning av grupper - inom universitets- och högskoleutbildning (e-bok). Studentlitteratur AB.
- Kindenberg, U., Persson, A. & Wallin, G. (2006). Skolliv - om skolan som arbetsplats. Liber.
- Persson, A. (2003). Skola och makt. Om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Andra upplagan. Andra upplagan. Carlsson Bokförlag.
- Persson, A. (2003). Social kompetence. Når individet, de andre og samfundet mödes. Klim.
- Persson, A. (2003). Social kompetence. Når individet, de andre og samfundet mödes. Gyldendal Akademisk.
- Persson, A. (2003). Social kompetens. När individen, de andra och samhället möts. Andra upplagan. Andra upplagan. Studentlitteratur AB.
- Andersson, G. & Persson, A. (2002). Coaching och handledning av grupper - inom universitets- och högskoleutbildning. Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2002). Social kompetens. När individen, de andra och samhället möts (e-bok). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2000). Social kompetens. När individen, de andra och samhället möts. Första upplagan. Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (1997). Politiken i krissamhället. Carlsson Bokförlag.
- Persson, A. (1994). Skola och makt. Om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Första upplagan. Carlsson Bokförlag.
- Persson, A. (1991). Maktutövningens interna dynamik : Samspel och motsättningar i skola och lönearbete. Lund Studies in Sociology. Department of Sociology, Lund University. Doktorsavhandling.
- Persson, A. & Sandberg, K. (1985). Demokratisering eller självexploatering? Om förutsättningarna för arbetslivets demokratisering. Studentlitteratur AB.
Redaktörskap (7 st)
- Persson, A. (2018). (Red.) Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen. Liber.
- Persson, A. & Johansson, R. (2014). (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Holmström, O., Persson, A. & Svensson, B. (2008). (Red.) Språkutveckling och forskningscirklar - utvärderingar av insatser i regi av Malmö Stads Resurscentrum för mångfaldens skola. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, 2008: 1. Sektionen för lärarutbildning, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2007). (Red.) Skolkulturer (talbok). Talboks- och punktskriftsbiblioteket.
- Persson, A. (2003). (Red.) Skolkulturer. Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (1997). (Red.) Alternativ till ekonomismen?. Research report, 1997:5. Department of Sociology, Lund University.
- Persson, A. (1997). (Red.) Kvalitet och kritiskt tänkande. Research report, 1997:6. Department of Sociology, Lund University.
Artiklar (27 st)
- Persson, A. (2020). Dubbel närhet och distans behövs inom praktiknära forskning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1-4. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Petroelje Stolle, E., Frambaugh-Kritzer, C., Freese, A. & Persson, A. (2019). Investigating Critical Friendship: Peeling Back the Layers. Studying Teacher Education, 19-30. Routledge.
- Persson, A. (2015). Framed School : Frame Factors, Frames and the Dynamics of Social Interaction in School. Scandinavian Journal of Educational Research, 59, 499-514. Taylor & Francis.
- Persson, A. (2012). Front- and backstage in social media. Language, Discourse & Society, 1, 11-31. Language & Society, Research Committee 25 of the International Sociological Association.
- Persson, A. (2006). Nöjda som lärare, missnöjda som anställda - skolexistens mellan mening och missnöje. Arbetsliv i omvandling, 19-36. Lunds universitet, Institutionen för designvetenskaper (LTH).
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (2005). Successful Swedish headmasters in tension fields and alliances. International Journal of Leadership in Education, 8, 53-72. Routledge.
- Karlsen, G. E. & Persson, A. (2004). Att förstå skolans komplexitet. Pedagogisk forskning i Sverige, 9, 205-215. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Andersson, G. & Persson, A. (2002). Grupphandledning och coaching av handledare. Nyheter & Debatt. Högskoleverket.
- Persson, A. (2002). Inblick: Taylor utarmar lärarnas arbete. Arbetarskydd. Arbetsmiljöverket.
- Persson, A. (2001). Intimacy among strangers. Journal of Mundane Behavior, 2, 309-316. Millersville University.
- Persson, A. (2001). Vad har social kompetens och bildning gemensamt?. Praktik och teori, 46-51. Malmö högskola.
- Persson, A. (2001). Vad har social kompetens och bildning gemensamt?. Religion och livsfrågor. Föreningen lärare i religionskunskap.
- Persson, A. (2000). I spänningsfältet mellan upplevt utbildningstvång och studiemotivation. Nyheter & Debatt. Högskoleverket.
- Persson, A. (2000). Intimitet bland främlingar. Om mobiltelefonsamtal på offentliga platser. Sociologisk Forskning, 94-98. Sveriges Sociologförbund.
- Persson, A. (1996). Fängelse, marknad, fria studier - skolans institutionella ansikten och utvecklingstendenser. Socialvetenskaplig tidskrift, 3, 272-286. Forsa.
- Persson, A. (1996). Kris och risk - diskurser över katastrofen. Tvärsnitt - om humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning, 10-21. Vetenskapsrådet.
- Persson, A. (1996). Sätt lärandet i centrum. Lunds Universitet Meddelar. Lund University.
- Persson, A. (1995). Maktutövning och socialt bedrägeri som motståndsform. Statsvetenskaplig tidskrift, 98, 215-228. Fahlbeckska stiftelsen.
- Persson, A. (1995). Skoltidens makt. Zenit, 15-28. Zenit Samhällsstudier.
- Persson, A. (1993). Att konstruera ekonomisk verklighet. Zenit, 72-84. Zenit Samhällsstudier.
- Persson, A. (1986). Byråkratiska reflektioner över forskarutbildningen. KRUT. Föreningen Kritisk utbildningstidskrift.
- Persson, A. (1986). Demokratisering eller självexploatering?. Häften för kritiska studier, 19, 74-77. Föreningen Häften för kritiska studier.
- Persson, A. (1986). Kollektivanslutningen - den bristande arbetsklassförankringens strategi. Zenit, 74-76. Zenit Samhällsstudier.
- Persson, A. (1986). Politisk kommentar: Finalen i högsta arbetsmarknadsdivisionen. Zenit, 79-81. Zenit Samhällsstudier.
- Nilsson, K. & Persson, A. (1985). VPK mellan kapitalistisk restauration och radikal arbetaropposition. Zenit, 42-89. Zenit Samhällsstudier.
- Persson, A. (1985). Ingenjör på det socialdemokratiska välfärdsbygget. Zenit, 55-82. Zenit Samhällsstudier.
- Persson, A. & Sunesson, S. (1984). Förbundsnytt: Sveriges sociologförbund. Sociologisk Forskning, 21, 106-107. Sveriges Sociologförbund.
Bokkapitel (48 st)
- Persson, A. (accepted/in press). Introduktion till Erving Goffmans sociologi: Vara som andra och bli något annat. I Goffman, E. (Red.) Självframställning i vardagslivet. Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (accepted/in press). Samhällets identitetsvärden och individens stigmastyrning : Inledning till Erving Goffman: Stigma. Den stämplades roll och identitet. I Goffman, E. (Red.) Stigma : Den stämplades roll och identitet. Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2022). Frame Analysis. I Smith, G. & Hviid Jacobsen, M. (Red.) Routledge International Handbooks, The Routledge International Handbook of Goffman Studies (pp. 119-130), 1. Routledge.
- Persson, A. (2022). Hej Ulla Karin eller som du brukar säga: Hallå kompis. I Lindqvist, P. (Red.) Pedagogikens gränser : En vänbilderbok till Ulla Karin Nordänger (pp. 72-73). Linnéuniversitetet.
- Persson, A. (2020). Sårbarhet som relation mellan helhet och del. I Bruce, B. (Red.) Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning (pp. 25-42). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2019). Målstyrningens förvandlingar inom svensk högre utbildning. I Blennow, K., BlennowÖrbring, P. B. & Örbring, D. (Red.) Skrifter med historiska perspektiv, En historiker korsar sitt spår : en vänbok till Roger Johansson om att lära sig av historien och lära ut historia (pp. 255-271). Malmö University.
- Persson, A. (2019). Skola, utbildning, kunskap : en motsägelsefull enhet. I Eliasson, A. (Red.) Den sociala människan : Sociologi för gymnasieskolan : Arbetshäfte. Studentlitteratur AB.
- Andersson, G., Neuhaus, S. & Persson, A. (2018). Att uppleva, studera och förstå skolkulturer : från individuell skolerfarenhet till professionell lärarkompetens. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen (pp. 24-54). Liber.
- Persson, A. (2018). Introduktion till lärarutbildningen. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen (pp. 12-20). Liber.
- Persson, A. (2018). Vad händer här? : om att försöka förstå sig själv som universitetslärare, studenterna och den gemensamma undervisningssituationen. Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen, 166-187. Liber.
- Persson, A. & Persson, J. (2017). Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i högre utbildning och skola. Vetenskap och beprövad erfarenhet - skola. Lund University.
- Persson, A. (2016). Karl Ove Knausgård : intimt offentliggörande. I Edling, C. & Rydgren, J. (Red.) Sociologi genom litteratur : skönlitteraturens möjligheter och samhällsvetenskapens begränsningar. Myndigheten för tillgängliga medier.
- Persson, A. (2016). Styra, chefa, leda : begränsat och framhävt skolledarskap. I Jarl, M. & Nihlfors, E. (Red.) Ledarskap, utveckling, lärande : grundbok för rektorer och förskolechefer (pp. 404-475). Natur & Kultur Akademisk.
- Persson, A. & Sæther, E. (2016). Det metareflekterande seminariet : en undersökning av forskarutbildningens oskrivna läroplan. I Cronqvist, M. & Maurits, A. (Red.) Det goda seminariet : forskarseminariet som lärandemiljö och kollegialt rum. Makadam förlag.
- Persson, A. (2015). Karl Ove Knausgård : intimt offentliggörande. I Edling, C. & Rydgren, J. (Red.) Sociologi genom litteratur : skönlitteraturens möjligheter och samhällsvetenskapens begränsningar (pp. 189-201). Arkiv.
- Persson, A. (2015). Online schack och chatt interaktion. Spel och spelande i schack ansikte-mot-ansikte och online. I Rahm, H. (Red.) Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund. Årsbok 2015 (pp. 65-82). Vetenskapssocieteten i Lund.
- Persson, A. (2014). Inramad skola: ramfaktorer, frames och analys av sociala interaktionsdynamiker i skolan. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 391-412). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Persson, A. & Johansson, R. (2014). Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 9-22). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Persson, A. (2013). Erving Goffman. I Stenberg, H. & Isenberg, B. (Red.) Relationell socialpsykologi - klassiska och samtida teorier (pp. 90-115). Liber.
- Persson, A. (2013). Samfundet som konstant, samfundet som variabel - retfærdiggørelse af læring som magtproblem (e-bok). I Hermansen, M. (Red.) Læring - en status (e-bok) (pp. 57-82). Nota.
- Persson, A. & Sellerberg, A. M. (2011). Lyssnande på offentliga platser. I Fangen, K. & Sellerberg, A.-M. (Red.) Många möjliga metoder (pp. 237-251). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. & Sellerberg, A. M. (2011). Lytting på offentlig sted. I Fangen, K. & Sellerberg, A.-M. (Red.) Mange ulike metoder (pp. 235-250). Gyldendal Akademisk.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (2010). Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser. I Persson, A. (Red.) Skolkulturer (e-bok) (pp. 33-56). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2009). Samhället som konstant, samhället som variabel. Om olika sätt att rättfärdiga barns och vuxnas lärande. I Lind, J., Lindgren, C., Sjöberg, M. & Zetterqvist Nelson, K. (Red.) Historien, barnen och barndomarna. Vad är problemet? En vänbok till Bengt Sandin (pp. 257-279). Linköping University.
- Persson, A. (2008). Inledning. I Holmström, O., Persson, A. & Svensson, B. (Red.) Språkutveckling och forskningscirklar - utvärderingar av insatser i regi av Malmö Stads Resurscentrum för mångfaldens skola. Sektionen för lärarutbildning, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2007). Handledning mellan politiska mål, lärarpraxis och vetenskaplighet - lärarutbildningens examensarbete. I Kroksmark, T. & Åberg, K. (Red.) Handledning i pedagogiskt arbete (pp. 355-378). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2007). Lärerutdanningens eksamensarbeid - veiledning mellom politiske mål, lärerpraksis og vitenskapelighet. I Kroksmark, T. & Åberg, K. (Red.) Veiledning i pedagogisk arbeid (pp. 267-287). Fagbokforlaget.
- Persson, A. (2007). Power and resistance, powerlessness and action in school. I Furu, E. M., Lund, T. & Tiller, T. (Red.) Action research (pp. 203-219). Høyskoleforlaget.
- Persson, A. (2006). Nöjda som lärare, missnöjda som anställda - skolexistens mellan mening och missnöje. I Petersson, H., Leppänen, V., Jönsson, S. & Tranquist, J. (Red.) Villkor i arbete med människor - en antologi om human servicearbete (pp. 19-36). Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A. (2006). Rapporter från ett skolgolv. I Alsterdal, L. (Red.) Rapporter från ett skolgolv (pp. 136-139). Liber.
- Persson, A. (2006). Skolliv - forskning om skolans arbete och liv. Skolliv - om skolan som arbetsplats, 159-171. Liber.
- Månsson, E. & Persson, A. (2005). Meaningful work in a demanding work environment - teachers at school. I Gustafsson, R. Å. & Lundberg, I. (Red.) Worklife and healh in Sweden 2004 (pp. 319-340). Arbetslivsinstitutet/Arbetsmiljöverket.
- Persson, A. (2005). Samfundet som konstant, samfundet som variabel - retfärdiggörelse af läring som magtproblem. I Hermansen, M. (Red.) Läring - en status (pp. 57-82). Klim.
- Greiff, M., Persson, A. & Viggósson, H. (2004). Perspektiv på skolans arbetsliv - en introduktion. Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv, 11-18. Arbetslivsinstitutet.
- Månsson, E. & Persson, A. (2004). Meningsfullt arbete i krävande arbetsmiljö - lärare i skolan. I Gustafsson, R. Å. & Lundberg, I. (Red.) Arbetsliv och hälsa 2004 (pp. 301-319). Liber.
- Persson, A. (2004). Pedagogiskt arbete i olika skolkulturer - om likheter och olikheter i "en skola för alla". Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv, 153-181. Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A. & Stavreski, H. (2004). Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform. Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv, 91-113. Arbetslivsinstitutet.
- Andersson, G., Bennich-Björkman, L., Johansson, E. & Persson, A. (2003). Skolkulturer - tröghet, förändring, framgång. I Persson, A. (Red.) Skolkulturer (pp. 11-32). Studentlitteratur AB.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (2003). Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser. I Persson, A. (Red.) Skolkulturer (pp. 33-56). Studentlitteratur AB.
- Andersson, G. & Persson, A. (1999). Närhet/distans, forskare/informant, forskning/undervisning - några avslutande reflektioner. I Sjöberg, K. (Red.) Mer än kalla fakta. Kvalitativ forskning i praktiken (pp. 193-202). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (1999). Metodspråk och tillhörighet - reflektioner kring individen i vetenskapssamhället. I Sjöberg, K. (Red.) Mer än kalla fakta. Kvalitativ forskning i praktiken (pp. 11-35). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (1998). Det framväxande massuniversitetets kvalitetsfrågor. Årsbok 1997. Institution i rörelse, 26-35. Sociologiska institutionen, Lunds universitet.
- Persson, A. (1997). Den mångdimensionella utbildningskvaliteten - universitetet som kloster, marknad och självorganisation. I Persson, A. (Red.) Kvalitet och kritiskt tänkande (pp. 45-67), 1997:6. Department of Sociology, Lund University.
- Persson, A. (1997). Materialistisk och normativ ekonomism. I Persson, A. (Red.) Alternativ till ekonomismen? (pp. 57-71), 1997:5. Department of Sociology, Lund University.
- Andersson, G., Böök, I., Fasth, E., Persson, A. & Peterson, T. (1996). Inledning (till "Egensinne och mångfald"). I Andersson, G. (Red.) Egensinne och mångfald. Arkiv.
- Persson, A. (1996). Utbildningsberoende och känslodisciplinering. I Andersson, G. (Red.) Egensinne och mångfald (pp. 156-170). Arkiv.
- Persson, A. (1984). Svart låda eller självklarhet - företaget i ekonomisk och sociologisk teori. I Eidem, R. (Red.) Ekonomisk demokrati - löntagarinflytande och ekonomisk organisation (pp. 79-141). Arbetslivscentrum.
- Persson, A. (1983). Val och antagning till gymnasieskolan - en översiktlig beskrivning. I Andersson, B., Arnman, G. & Jönsson, I. (Red.) De gemensamma åren - en studie av segregation och särbehandling i grundskolan (pp. 56-71). Sociologiska institutionen, Lunds universitet.
Förord (9 st)
- Persson, A. (2015). Utbildningens relativa vikt. I Gesser, B. (Red.) Utbildning, jämlikhet, arbetsdelning (pp. 9-41). Arkiv.
- Johansson, R. & Persson, A. (2014). Förord. I Alm, J., Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Forskningsrapporter i utbildningsvetenskap, Bedöma eller berömma : niondeklassares kamrat- och sjävbedömning vid ensemblemusicerande i musikundervisningen, 2014:1. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Persson, A. (2010). Förord (till rapporten Musikklassrummet i blickfånget). I Ericsson, C. & Lindgren, M. (Red.) Musikklassrummet i blickfånget. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2009). Förord (till rapporten In the tension field between politics, practice and science). I Persson, A. (Red.) In the tension field between politics, practice and science. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2009). Förord (till rapporten Politikundervisning vid lärarutbildningarna i Sverige). I Johansson, J. (Red.) Politikundervisning vid lärarutbildningarna i Sverige. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2008). Förord. I Holmström, O. (Red.) Forskningsrapport, Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Samarbetskultur och balkanisering : utvärdering av da Vinci naturvetenskap, 2008. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2008). Förord. I Johansson, J.-O. (Red.) Forskningsrapport, Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Datorn i matematikundervisningen : lägesbeskrivning avseende Halmstads grundskolor 2007, 2008. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2008). Förord (till rapporten Språkutveckling och forskningscirklar). I Holmström, O., Persson, A. & Svensson, B. (Red.) Språkutveckling och forskningscirklar. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2008). Förord (till rapporten Värdegrundsarbetets förutsättningar). I Eklund, M. & Gustafsson, K. (Red.) Värdegrundsarbetets förutsättningar. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
Konferensbidrag (19 st)
- Petroelje Stolle, E., Frambaugh-Kritzer, C., Freese, A. & Persson, A. (2018). What makes a critical friend?. I Garbett, D. & Ovens, A. (Red.) Pushing boundaries and crossing borders : Self-study as a means for researching pedagogy (pp. 147-154). Self-Study of Teacher Education Practices (S-STEP) - a special interest group of AERA.
- Persson, A. & Saether, E. (2015). Det metareflekterande forskarutbildningsseminariet - oskriven läroplan, kultur och karriär.
- Sæther, E. & Persson, A. (2015). Det metareflekterande forskarutbildningsseminariet - oskriven läroplan, kultur och karriär.
- Andersson, G., Neuhaus, S., Nilsson-Lindström, M. & Persson, A. (2014). Vetenskaplig och didaktisk reflektion över skolkulturer inom ämneslärarutbildningen.
- Persson, A. (2014). Internet chess and chat as interaction order.
- Persson, A. (2014). Transformations of goal implementation in Swedish higher education – pedagogy, profession and politics in the process of managing by goals. NERA 42nd Congress Session Program. Nordic Educational Research Association (NERA).
- Persson, A. (2013). Framed School.
- Persson, A. (2011). Why Erving Goffman Never Made it into the Swedish Textbooks (abstract).
- Persson, A. (2011). Why Goffman Never Made it into the Swedish Textbooks (paper).
- Persson, A. (2010). Front- and backstage in "social media".
- Persson, A. (2010). Front- and backstage in "social media".
- Persson, A. & Lisbeth, R. (2010). Kan läraryrkets hemligheter motstå kvalitetsarbetets styrning av lärarutbildningen?.
- Persson, A. & Lisbeth, R. (2010). Samspel och spänningar mellan profession, styrning och kvalitet i lärarutbildningen. [Host publication title missing], 1-24. University College Hjørring, Danmark.
- Eklund, M., Persson, A. & Ranagården, L. (2008). Medreflektioner inom lärarutbildningen.
- Eklund, M., Persson, A. & Ranagården, L. (2008). Medreflektioner inom lärarutbildningens examensarbete. I Jónsdóttir, K. & Jóhannsdóttir, Þuríð. (Red.) Kongresrapport til den 10. nordiske læreruddannelseskongres. University of Iceland - School of Education.
- Persson, A. (2007). Från barnplågare till trivselinrättning till...? Om spänningen mellan välfärd och välbefinnande i skolan. Välbefinnande. Dokumentation och sammanfattningar av anföranden. Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (1998). Studentinflytande i massuniversitetet (abstract).
- Persson, A. (1997). Den mångdimensionella utbildningskvaliteten. Högskoleverkets skriftserie, Kvalitet och förbättringsarbete vid universitet och högskolor: föredrag vid en konferens i Uppsala 9-10 januari 1997, 1997. Högskoleverket.
- Persson, A. (1996). Makt och motstånd i universitetsundervisningen. I Billgren, J., Falk Nilsson, E. & Rickard, L. (Red.) Rapport om Idédagarna 5-6 juni 1996. Lunds universitet, Universitetspedagogiskt centrum.
Rapporter (20 st)
- Persson, A. (2009). In the tension field between politics, practice and science - supervision of degree papers in the School of Teacher Education at Halmstad University, Sweden. Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen. Lärarutbildningen, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2004). ALI Syd självvärderingsrapport 2004. Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A., Greiff, M., Viggósson, H., Månsson, E., Stavreski, H., Collberg, D., Klapp Lekholm, A., Wigerfelt, B., Carlsson, I. & Melander, F. (2004). Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv. Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A. & Andersson, G. (2002). Group supervision of student term papers - final report. Rådet för högre utbildning.
- Andersson, G., Nilsson-Lindström, M. & Persson, A. (2001). Magnus Stenbocksskolan - karriärskola mitt i förändringen?. Arbetslivsinstitutet.
- Holmström, O. & Persson, A. (2001). Skolutveckling, konkurrens och sociala processer - om förutsättningar och hinder för skolutveckling och arbete vid en gymnasieskola. Arbetslivsrapporter. Arbetslivsinstitutet.
- Nilsson-Lindström, M., Andersson, G. & Persson, A. (2001). Olympiaskolan och humanistisk bildning som livsstilsprojekt. Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (2001). Adolfsbergsskolan - folkskola mitt i den mångkulturella byn. Arbetslivsinstitutet.
- Flodgren, B., Persson, A. & Eriksson, L. (2000). Mångfald i högskolan. Reflektioner och förslag om social och etnisk mångfald i högskolan. SOU. Utbildningsdepartementet.
- Persson, A. (1998). Massuniversitetets spänningsfält - självorganiserat lärande eller IKEA-universitet?.
- Persson, A. (1998). Studentinflytande i massuniversitetet (rapport). Utvärderingsenheten, Lunds universitet.
- Persson, A. (1997). Räddningstjänstutbildning för brandingenjörer - en utvärdering. Evaluation studies. Department of Sociology, Lund University.
- Persson, A. (1996). Nyfikenhet, kritiskt tänkande och kvalitet. Rapport / Lunds universitet, Utvärderingsenheten. Utvärderingsenheten, Lunds universitet.
- Persson, A. (1995). Resultatrapport 1995. Lunds universitet : Sociologiska institutionen.
- Böök, I., Olofsson, P.-O. & Persson, A. (1994). Politiska sympatier i systemskiftet. Research reports. Department of Sociology, Lund University.
- Persson, A. (1994). Grundutbildningen i sociologi. Resultatrapport 1994.
- Persson, A. & Sandberg, K. (1984). Medbestämmande på lönsamhetens villkor - exemplet Högesta AB. Pedagogiskt utvecklingsarbete vid Lunds universitet. Lund University.
- Persson, A. & Sandberg, K. (1983). Medbestämmandemodellen på Högesta AB: delrapport från en facklig forskningscirkel. Pedagogiskt utvecklingsarbete vid Lunds universitet. Lund University.
- Persson, A. (1982). Gymnasieval och sortering - valet till gymnasieskolan i stockholmsregionen. Regionplanekontoret. Stockholms läns landsting.
- Persson, A. & Sandberg, K. (1982). Ge-Kåskonflikten - och sedan? Rapport från en kartläggning av konflikten mellan Handelsanställdas Förbund och lågprisvaruhuset Ge-Kås i Ullared. Arbetslivscentrum.
Working papers (2 st)
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (1999). Forskningsprogram: Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer.
- Böök, I., Olofsson, P.-O. & Persson, A. (1992). Forskningsprogram: Livssituation, meningsproduktion och politisk förändring.
Recensioner (54 st)
- Persson, A. (2007). Fakultetsopponenten sammanfattar: Josefin Brüde Sundins En riktig rektor. Om ledarskap, genus och skolkulturer. Pedagogisk forskning i Sverige, 230-234. Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
- Persson, A. (2007). Recension av Markus Arvidson: Den fabricerande människan. Om bedrägeri som vardaglig interaktionsform. Sociologisk Forskning, 69-72. Sveriges Sociologförbund.
- Persson, A. (2002). Nya avhandlingar: "Öppna rum - om ungdomarna, staden och det offentliga livet", Björn Anderssons doktorsavhandling vid institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet 2002. Socialvetenskaplig tidskrift, 9, 266-271. Forsa.
- Persson, A. (2001). I kommunalrådskarriärens spänningsfält. Sociologisk Forskning, 238-243. Sveriges Sociologförbund.
- Persson, A. (1996). Folkhemmet och ekonomismen. OBS! Kulturkvarten. Sveriges Radio P1 OBS! Kulturkvarten, Sveriges Radio P1 OBS! Kulturkvarten.
- Persson, A. (1993). Folkhemmet och systemskiftet. Debattens logik skapar brist på nyanser. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1992). Är det så illa ställt med Sverige?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1991). Allas rätt till självförverkligande. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1991). Folkhemspolitik och rashygien. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Disciplin och motmakt. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Ett decennium för hannar. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Massmedias makt över tanken: Bildflimmer och babbelflöde ett hinder för att tänka själv. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Reformen som ritual. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Samhällssjälen och AMS. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Socialdemokratins svarta pedagogik. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1990). Teknik och makt innehåller varandra. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Den avgränsade makten. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Den gränslösa makten. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Den perfekta makten. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Hur ska folket styras? Som undersåtar eller konsumenter?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Konsten att föra sig. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Maktutövning med ord. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Närhet och distans till arbetet. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Vad är makt?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1988). En studie av mikromakten. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1988). Maktutredningen: Vågar utredarna ifrågasätta ordningen?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1988). Mellan disciplin och kreativitet. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1988). Tyst kunskap. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1988). Vardagen i folkhemmet. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1987). Från de fattiga till de rika. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1987). Hitlers ande över företagsledarkulten. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad, Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1987). Injektion mot borgerligt klassförräderi. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1987). Oskyldig form, extremt innehåll. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1987). Sängkammaren som härskarskola. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). Dåligt pålästa kunskapsivrare. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). En styrkefilosof fylld av oro. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). Endimensionellt om organisationer. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). Jag kommer att dö, alltså lever jag. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad, Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). Lektioner i 7F. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). Sociologi mellan anpassning och förändring: Hur är social ordning möjlig?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). Vetenskapens makt över ovetenskapen. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1985). Frihet eller självdisciplinering. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1985). Makt och biologi. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1985). Tittande makt. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1984). Ett socialpsykologiskt angrepp på arbetslivet. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1984). Facklig organisering och samarbetspolitik. Zenit, 79-82. Zenit Samhällsstudier.
- Persson, A. (1984). Lär av det brittiska exemplet!. Sjömannen.
- Persson, A. (1983). Öppen dörr till klassrummet. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1983). Den segregerade skolan. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1983). Riter och ritualer i företagen. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1983). Symbolspråk och dold läroplan. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1981). Är småhusområdet en kvinnofälla?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1981). Fondutredning med förhinder. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1981). Senkapitalism i Vattumannens tecken. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (11 st)
- Persson, A. (2014). Skolans (k)val : finns det någon väg tillbaka, eller framåt, när utbildning blivit en vara?. LUM: Lunds Universitets Magasin, 6, 35-35. Lund University.
- Persson, A. (2010). Klart vi ska slumplyssna!. Språktidningen, 52-53. Språktidningen i Sverige.
- Persson, A. (2008). Vid vägs ände lurar den pedagogiska roboten. Pedagogiska Magasinet, 54-57. Lärarförbundet.
- Persson, A. (2006). Vad är det som inte förändras?. Kullabygd, 125-129. Kullens hembygdsförenings årsskrift.
- Persson, A. (2002). Inblick: Glöden förtärde dem. Arbetarskydd. Arbetsmiljöverket, Arbetsmiljöverket.
- Persson, A. (2001). Ers majestät Lunds universitet. Lunds Universitet Meddelar. Lund University, Lund University.
- Persson, A. (2001). Från utredning till opinionsbildning. FLS-aktuellt.
- Persson, A. (2001). Inblick: Kan du tänka fritt på jobbet?. Arbetarskydd. Arbetsmiljöverket, Arbetsmiljöverket.
- Persson, A. (2001). Inblick: Livslångt lärande eller ångest?. Arbetarskydd. Arbetsmiljöverket, Arbetsmiljöverket.
- Eriksson, S. & Persson, A. (1983). Arbetslösheten: ett individuellt problem?. Handelsnytt, 5-5.
- Persson, A. (1981). Reformismens kris. Dackekuriren. Smålands nation, Lunds universitet.
Tidningsartiklar (15 st)
- Teke, H., Sjödén, B., Persson, A., Balkenius, C. & Kelley, P. (2015). Tidiga skolmorgnar en fara för hälsan. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Persson, A. (2013). Sårbara ritualer styr samexistens. Svenska Dagbladet. Svenska Dagbladet.
- Andersson, G., Olofsson, G. & Persson, A. (2012). Bengt Gesser. Sydsvenskan. Sydsvenska Dagbladet.
- Andersson, G., Olofsson, G. & Persson, A. (2012). Bengt Gesser. Dagens Nyheter. Dagens Nyheter.
- Andersson, G., Johansson, B.-M., Karlsson, M. & Persson, A. (2009). Nicander och Ranstorp okunniga om sociologisk metod. Sydsvenska dagbladet. Sydsvenska Dagbladet.
- Persson, A. (2001). Elever på livstid - så blir vi aktiva, anpassningsbenägna och anställningsbara. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Persson, A. (2000). Både fängelse och frihet. Livslångt lärande kan bli till livslång otillräcklighet. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Persson, A. (1998). En demokrati som tömts på innehåll. Svenska Dagbladet, Brännpunkt. Svenska Dagbladet.
- Persson, A. (1994). Den mänskliga frånvaron. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1992). Så tuktas en inre vilde. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1989). Rovdjur med samvete. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1987). Maktutredningen - Från klasskamp till lojalitet. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1986). De vanartiga doktoranderna. Sydsvenska dagbladet. Sydsvenska Dagbladet.
- Persson, A. (1984). SSU får ett uppdrag. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
- Persson, A. (1983). Ska studietakten höjas med hot om elchocker och lobotomi?. Helsingborgs Dagblad. Helsingborgs Dagblad.
Övrigt (26 st)
- Nordänger, U. K., Persson, A. & Westin, N. (2022). Praktiknära skolforskning : Professionens frågor och huvudmannens prioriteringar. Lund University.
- Persson, A. (2022). Frame Analysis.
- Persson, A. (2022). Om undran, problematisering och begreppsbildning.
- Persson, A. (2021). Introduction to Goffman's sociology : Being like others and becoming something else. Department of Educational Sciences, Lund University.
- Persson, A. (2021). Mellan närvaro och kritik - praktiknära skolforskning i Lund. Uppsala universitet.
- Persson, A., Holmström, O. & Neuhaus, S. (2020). Göra lärarutbildning : samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Persson, A. (2018). Framing Social Interaction Preview. Routledge.
- Persson, A., Johansson, R. & Neuhaus, S. (2018). Praktiknära forskning i skolan - några reflektioner.
- Persson, A. (2016). Etikettsbrottet är budskapet : i alla fall för Trump, kanske också för Dylan.
- Andersson, G., Neuhaus, S. & Persson, A. (2015). Skolkulturer - i skolan, i ämneslärarutbildningen och i blivande lärare. Lunds universitet, YouTube.
- Persson, A. (2015). En solförmörkelsehistoria som möjligen illustrerar djupet i skolans kris.
- Persson, A. (2015). Självbetraktelsens skamkänslor - om föreläsningens ut- och intryck.
- Persson, A. (2015). Sociala medier: Känn den sociala klibbighetsnivån!. Webbsidan Social interaktion.
- Persson, A., Gulz, A., Runeson, P. & Kaiserfeld, T. (2015). Seminarium: Du sköna digitala värld. Sveriges Radio, Vetandets värld.
- Persson, A. (2014). I valrörelsen verkade det som om skolan var statlig…. Webbsidan Social interaktion.
- Persson, A. (2014). Lärarnas missnöje är inneslutet i själva skolutvecklingen. Blogginlägg på webbsidan Social interaktion.
- Persson, A. (2014). Nu älskar visst alla skolan. Blogg på webbsidan Social interaktion.
- Persson, A. (2014). Skola för alla, utbildning för många, kunskap för några. Webbsidan Social interaktion.
- Persson, A. & Persson, J. (2014). Sanningar inom skolan - offentlig föreläsning vid humanist- och teologdagarna 2014. Sveriges utbildningsradio: UR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014.
- Persson, A. (2013). Online Interaction: The Changing Meanings of Social Context. Research Committee on Language and Society (RC 25) of the International Sociological Association (ISA).
- Persson, A. (2012). Complete bibliography: Erving Goffman´s writings. The Erving Goffman Archives (EGA), University of Nevada, Las Vegas.
- Persson, A. (2012). Författarkrönika : Att förstå sociala interaktioner. Liber.
- Persson, A. (2012). Ritualization and Vulnerability - face-to-face with Goffman´s perspective on social interaction (contents and summary). The Erving Goffman Archives, University of Nevada, Las Vegas.
- Persson, A. (2007). Kvalitetsprogram för lärarutbildningen. Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (1997). Lärarrollen i det virtuella universitetet - rapport från ett seminarium i Vancouver, Kanada, april 1997.
- Persson, A. & Modig, H. (1997). Självvärdering av samhällsvetenskapliga fakultetens kvalitetsutvecklingsprogram.
Handledning vid Lunds universitet (7 st)
- Bernmalm, E. (2022). Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan. Lund Studies in Educational Sciences. Doktorsavhandling.
- Strand, P. (2021). En bra lektion är rätt mycket jazz : Villkor och förutsättningar för ämneslärarstudenters lärande av praktiska yrkeskunskaper i verksamhetsförlagd utbildning. Lund Studies in Educational Sciences, 18. Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap. Doktorsavhandling.
- Lundberg, J. (2020). Samhällskunskap för alienerad elit : Observationsstudie av Särskilda läroverket. Lund Studies in Educational Sciences, 10. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Bosseldal, I. (2019). Vart tog behaviorismen vägen? : Social responsivitet mellan barn och vuxen, hund och människa. Lund Studies in Educational Sciences, 3. Lund University, Faculty of Social Sciences. Doktorsavhandling.
- Persson, H. (2018). Historia i futurum : Progression i historia i styrdokument och läroböcker 1919-2012. Studia Historica Lundensia, 31. Lund University. Doktorsavhandling.
- Esholdt, H. f. (2015). Når humor, leg og lyst er på spil : Social interaktion på en multietnisk arbejdsplads. Lund Dissertations in Sociology, 107. Lund University. Doktorsavhandling.
- Berg, P. (2011). The Reluctant Change Agent : Change, Chance and Choice among Teachers, Educational Change in the City. Lund Dissertations in Sociology, 94. Lund University. Doktorsavhandling.
Undervisning
Professor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Kontaktinformation
E-post anders.perssonuvet.luse
Telefon 046–222 69 48
Mobil 070–302 01 36
Rum MNO:M308e
Besöksadress
Sölvegatan 16, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 11