Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ÄNPF02
Vill du utveckla din förståelse för hur sociala samspel och omvärldsuppfattning påverkar lärande för personer med ADHD och autism? Kursen ges som fristående kurs i utbildningsvetenskap och är en fortsättning på kursen ÄNPF01.
Kursen riktar sig till dig inom skola, vård, omsorg eller rättsväsendet, som har till uppgift att utbilda och undervisa barn och vuxna med autism och ADHD. Syftet med kursen är att du ska utveckla din förståelse för betydelsen av socialt samspel och omvärldsuppfattning i lärandesituationer för individer med autism och ADHD. Med denna kunskap undersöker du hur du kan utforma goda lärandesituationer för personer med dessa diagnoser.
Du genomför kursuppgifter med tydlig förankring i den verksamhet du arbetar inom. Undervisningen ges i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Seminarierna bygger på kurslitteraturen, vilket innebär att du behöver läsa mellan kurstillfällen. För att bli godkänd behöver du delta i 3–5 av kursens seminarier.
Kurstillfälle:
höstterminen 2025
Studiesätt:
kvartsfart,
kvällstid
Kursperiod:
2025-09-01 – 2026-01-18
Anmälningskod:
LU-39415
Behörighet:
Grundläggande behörighet samt att studenten genomgått kursen ÄNPF01 Specialdidaktik med inriktning attentiondeficit/hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumtillstånd (AST), 7,5 hp, eller motsvarande.
Kursansvarig:
Mona Holmqvist
Lärare:
Linda Petersson-Bloom
