Spännande, konstigt, lite komplicerat och helt underbart

"Spännande, konstigt, lite komplicerat och helt underbart!", så beskriver Johanna Wänehag som läser till ämneslärare i tyska sin utbytestermin. Johanna Wänehag pluggar ämneslärare med inriktning engelska och tyska på Campus Helsingborg. Utbytesterminen under termin fem på Humbolt-Uniersität zu Berlin blev för Johanna en efterlängtad återvändo till Tyskland, där hon har bott både under uppväxten och som au-pair efter gymnasiet.

- När jag gick i femman sa jag till min pappa att jag ville plugga på Humbolt när jag blev stor, och nu när jag är 24 så har jag äntligen gjort det, berättar Johanna Wänehag. Genom att plugga utomlands känner Johanna att hon har utökat sin kompetens enormt. Hon har alltid velat jobba med språk, och har tillika haft en positiv känsla kring läraryrket. Dessutom menar hon att hon genom utbytesterminen har lärt sig mycket som hon inte skulle ha lärt sig annars.
Hur skulle du sammanfatta utbytesterminen i Tyskland?
- Spännande, konstigt, lite komplicerat och helt underbart! Det är extremt lärorikt att se hur universitet fungerar i andra länder. I Tyskland har de exempelvis så kallade moduler med fyra kurser inom en modul. Tidigare hade jag till exempel ingen aning om att det fanns något som hette historisk lingvistik, men nu är det något jag kan tänka mig att syssla med.

Utöver att lära känna ett nytt skolsystem menar Johanna att hon har fått vara en del av Tyskland på ett nytt sätt, inte bara som au pair och som elev.

Vad känner du att utbytesterminen har gett dig?
- Berlin är ju min hemstad, men genom att få ta del av universitetslivet har jag har fått se en helt annan del av det tyska samhället. I Tyskland är det en stor skillnad på ”akademiker och icke-akademiker”, och att få ta del av det har gett mig en utvecklad bild. Vilken roll ser du att internationell erfarenhet har i läraryrket?
- Det är superviktigt! Man kan inte längre räkna med en klass där alla har samma kulturella bakgrund. Det sägs ju att multikultur för samhället vidare, och utlandsstudier gör att man får upp ögonen på ett helt annat sätt. Det finns inte bara ett vis att fungera på och en kulturell bakgrund, särskilt inte i skolan. Det finns en kunskapsgrund som ju inte alltid är som den svenska, och det är utifrån dessa man sedan agerar. Studentporträttet är ett samarbete mellan studenter på strategisk kommunikation. Fotograf är Elin Sivard och skribent Hanna Holmqvist. Båda studerar Strategisk kommunikation på Lund Universitet, Campus Helsingborg. Elin nås på elinsivardhotmailcom och Hanna Holmquist hannaholmquist1gmailcom. Information om strategisk kommunikation hittar du på http://www.isk.lu.setypo3/utbildning/mot-vara-studenter/den-basta-ledarskapsutbildningen/#

Johanna Wänehag

Ålder: 25