Person

Senior Lecturer
- Division for Higher Education Development
- Department of Educational Sciences
Contact information
E-mail marita.ljungqvistahu.luse
Visiting address
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postal address
Box 117, 221 00 Lund
Internal post code 11
I am a senior lecturer in higher education development at AHU (Division for Higher Education Development), Department of Educational Science.The teacher training courses I currently teach are Teaching and Learning in Higher Education and Course Design in Higher Education. I also give workshops and consult in pedagogical matters. In my research, I study discourses around the digitalisation of education from a critical viewpoint. I am also involved in a research project exploring the image of university teaching and teachers during different time periods.
I have a background in Chinese linguistics.
Research
My profile in Lund University research portal
Books (1)
Articles (4)
- Ljungqvist, M. (2018). Diskurser om undervisning med digitala verktyg : En kritisk granskning av relationen mellan universitetslärares beskrivningar och lärosätens styrdokument. Högre utbildning, 8, 90-103. Swednet.
- Ljungqvist, M. (2010). A relevance-theoretic account of the pragmatic marker ba in Mandarin Chinese. Journal of Chinese Linguistics, 38, 261-287. University of California.
- Ljungqvist, M. (2007). Le , guo and zhe in Mandarin Chinese: a relevance-theoretic account. Journal of East Asian Linguistics, 16, 193-235. Springer.
- Sivam, P. & Ljungqvist, M. (2006). Kinesiska i Sverige - från kritdamm till Internet. Kinarapport, 2-7. Svensk-kinesiska föreningen.
Book chapters (3)
- Ljungqvist, M. (2011). Mutual manifestness and the pragmatic marker ne in Mandarin Chinese. In Turner, K. (Ed.) Current Research in the Semantics / Pragmatics Interface, Making Semantics Pragmatic (pp. 165-181), 24. Emerald Group Publishing Limited.
- Brinck, I., Håkansson, S., Höög, V., Ljungqvist, M. & Ohlsson, A. (2010). Från jämställdhetspolicy till genuscertifiering : Lunds universitets jämställdhetsarbete utvärderat ur ett HT-perspektiv. In Lövcrona, I., Agrell, C. & Widén, K. (Eds.) AKKA III: Ledarutvecklingsprogram för kvinnor och män vid Lunds universitet 2008-2009 : Erfarenheter av ett genusintegrerat ledarskapsprogram (pp. 31-48). Lund University (Media-Tryck).
- Ljungqvist, M. (2006). Att förbättre inlärningsmiljön i nätbaserade språkkurser: Exemplet kinesiska som nybörjarspråk. In Svensson, P. (Ed.) Från vision till praktik: Språkutbildning och informationsteknik (pp. 191-213). Myndigheten för Sveriges nätuniversitet.
Conference contributions (19)
- Forsberg, Å., Hedberg, M., Irhammar, M., Leissner, S., Ljungqvist, M., Landgren, L. & Ossiannilsson, E. (submitted). Så här gjorde jag! Inspiration och erfarenhetsutbyte kring webbaserat lärande och digitala verktyg (Roundtable). [Host publication title missing]. LTH, Lund University.
- Ljungqvist, M. & Hedberg, M. (accepted/in press). Designing learning environments for heterogeneous groups in Second Life.
- Brodin, E., Bergqvist Rydén, J., Larsson, M., Lindberg-Sand, Å., Ljungqvist, M. & Sonesson, A. (2018). A critical perspective on historical images of teaching in Swedish academia.
- Ljungqvist, M. (2018). Hur beskriver lärare utveckling av undervisning med digitala verktyg? En fallstudie.
- Ljungqvist, M. (2018). Utmaningar med förändringsarbete kring blended learning. Kan kollegialt samarbete vara en lösning?. In Bergqvist Rydén, J. & Larsson, M. (Eds.) Om samverkan, mångfald och mellanmänskliga möten : proceedings från Lunds Universitets Pedagogiska Utvecklingskonferens 2017 (pp. 100-105). Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Ljungqvist, M. & Hedberg, M. (2018). “Att göra en produkt som sen ska leva sitt eget liv” : Lärares upplevelser av att utveckla en öppen nätkurs. In Maurits, A. & Mårtensson, K. (Eds.) Pedagogiska dilemman : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016 (pp. 143-154). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Ljungqvist, M. (2015). Nya perspektiv på genomströmning i nätbaserade utbildningar. Proceedings : LU:s femte högskolepedagogiska utvecklingskonferens, 26 november 2015.
- Hedberg, M. & Ljungqvist, M. (2009). Användning av screencasts som stöd för förståelse av tröskelbegrepp inom högre utbildning. In Sonesson, A. & Amnér, G. (Eds.) Proceedings Utvecklingskonferens Lunds universitet 2009 (pp. 96-97). Lednings- och kompetensutveckling/CED.
- Ljungqvist, M. (2009). Podcasting och emöten : Från endimensionalitet till flerdimensionalitet i nätbaserad undervisning. In Sonesson, A. & Hedberg, M. (Eds.) Proceedings NU2008 (pp. 184-189).
- Ljungqvist, M. & Hedberg, M. (2009). Recognizing and introducing threshold concepts: using podcasts to help students gain troublesome knowledge.
- Hedberg, M., Larson, L. & Ljungqvist, M. (2008). Interaktion och lärande när öst möter väst? Ett pedagogiskt utvecklingsprojekt om lärande och undervisning i Second Life.
- Ljungqvist, M. & Hedberg, M. (2008). Screencasts - ett audiovisuellt stöd för effektivt lärande. Humaniora & Teologi. Pedagogisk inspirationskonferens för ht-områdets lärare 25 september 2008., 42-49.
- Ljungqvist, M. (2007). Nybörjarspråk på nätet: svårigheter och möjligheter.
- Ljungqvist, M. (2007). The particle ba in Mandarin Chinese as a pragmatic marker of weak commitment.
- Sivam, P. & Ljungqvist, M. (2007). Pod- och videocasting i språkundervisningen - ett experiment vid ämnet kinesiska.
- Ljungqvist, M. (2005). Le: A procedural marker in Mandarin Chinese.
- Ljungqvist, M. (2004). Aspectuality, temporality and modality: a relevance-theoretic analysis of some pragmatic markers in Mandarin Chinese.
- Ljungqvist, M. (2002). Le – a context-sensitive marker in Chinese. Papers from the XIII EACS (European Association of Chinese Studies) Conference "The Spirit of the Metropolis".
- Ljungqvist, M. (2000). The marker le in Mandarin Chinese: A discussion on contextual influence. In Zhang, Z.-s. (Ed.) Proceedings of NACCL-12 (the 12th North American Conference of Chinese Linguistics), 1. GSIL Publications, University of Southern California.
Reports (1)
Reviews (3)
- Ljungqvist, M. (2011). Bokrecension: Mer om nätbaserad utbildning- fördjupning och exempel. Stefan Hrastinski (redaktör). Högre utbildning, 1, 171-174. Swednet.
- Ljungqvist, M. (2006). Intercultural Discourse and Communication: The Essential Readings. Scott F. Kiesling and Christina Bratt Paulston (Eds.). Journal of Pragmatics, 38, 136-141. Elsevier.
- Ljungqvist, M. (2005). Book review: Aspect in Mandarin Chinese: A corpus-based study by Xiao Richard and McEnery Tony. Amsterdam: John Benjamins. Cahiers de Linguistique Asie Orientale, 34, 289-297. École des hautes études en sciences sociales, Centre de recherches linguistiques sur l'Asie orientale.

Senior Lecturer
- Division for Higher Education Development
- Department of Educational Sciences
Contact information
E-mail marita.ljungqvistahu.luse
Visiting address
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
Postal address
Box 117, 221 00 Lund
Internal post code 11